Práticas de ensino da literatura no 1° ano do ensino fundamental: um estudo do material didático do Sistema Etapa.
Data
2021-03-10
Tipo
Trabalho de conclusão de curso
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
Neste Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) apresentam-se resultados de
pesquisa que teve como objetivo contribuir para a compreensão dos modos como se dão os processos de ensino e aprendizagem da literatura em turmas de 1o ano do Ensino Fundamental. Para isso, realizou-se a análise do material didático do sistema ETAPA, utilizado em escola da rede privada localizada na região central de
Guarulhos, São Paulo. Tratou-se de pesquisa documental e bibliográfica, tendo como procedimentos: leitura de bibliografia especializada sobre o tema; coleta dos
materiais didáticos (apostilas); levantamento dos tipos de atividades voltadas à
aprendizagem da leitura literária; análise e problematização dos resultados dos
modos como o ensino da literatura figura nesse material. Mediante o desenvolvimento da pesquisa, constatou-se que o material, em muitas atividades
assemelha-se bastante às cartilhas de alfabetização comumente usadas no Brasil
no final século XX, entendendo-se por leitura apenas a oralização. Porém, ao
mesmo tempo ele trás atividades que utilizam da literatura sem esvaziar as práticas de sentido e transformá-las em mais uma atividade mecânica e escolarizada.
This undergraduate thesis introduce themselves the results of the research that aimed to contribute for comprehension of the way how the teaching and learning processes of literature take place in classes of the 1st year of Fundamental School. For this, was carred out an analysis of the didactic material of the ETAPA system, used in a private school located in the central region of Guarulhos, São Paulo. It was about documentary and bibliographic research, having as procedures: reading specialized bibliography on the theme; collection of teaching materials (handouts); survey of types of activities aimed at learning literary reading; analysis and problematization of the results of the outcomes in which the teaching of literature in this material. Through the development of the research, it was found that the material, in many activities, is very similar to the literacy booklets commonly used in Brazil in the late twentieth century, understandable by reading only oralization. However, at the same time, it brings activities that use literature without emptying the practices of meaning and transforming them into another mechanical and schooled activity.
This undergraduate thesis introduce themselves the results of the research that aimed to contribute for comprehension of the way how the teaching and learning processes of literature take place in classes of the 1st year of Fundamental School. For this, was carred out an analysis of the didactic material of the ETAPA system, used in a private school located in the central region of Guarulhos, São Paulo. It was about documentary and bibliographic research, having as procedures: reading specialized bibliography on the theme; collection of teaching materials (handouts); survey of types of activities aimed at learning literary reading; analysis and problematization of the results of the outcomes in which the teaching of literature in this material. Through the development of the research, it was found that the material, in many activities, is very similar to the literacy booklets commonly used in Brazil in the late twentieth century, understandable by reading only oralization. However, at the same time, it brings activities that use literature without emptying the practices of meaning and transforming them into another mechanical and schooled activity.
Descrição
Citação
"Práticas de ensino da literatura no 1° ano do ensino fundamental: um estudo do material didático do Sistema Etapa." (Silva, Debora)