Uma introdução ao estudo da álgebra linear no ensino médio: da perspectiva histórico-filosófica da matemática a uma proposta de abordagem
Data
2021-02-08
Tipo
Trabalho de conclusão de curso
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
Esta pesquisa teve por objetivo precípuo desenvolver uma discussão com o intuito de promover
a perspectiva de uma abordagem significativa de ensino sobre Matrizes, Determinantes e
Sistemas Lineares para o Ensino Médio. No sentido de explicitar o que se entende por
significativo em termos desses conteúdos, fez-se uma pesquisa bibliográfica em livros, artigos e
textos oficiais, obtendo-se do pesquisado uma perspectiva histórico-filosófica abrangente que
culminou em uma perspectiva semiótica fundamentada em Duval que nos apontou caminhos
para uma abordagem mais significativa dos conteúdos acima citados entrelaçados às
noções/conceitos de Álgebra Linear. Desta forma, ao final das reflexões, o trabalho apresenta
uma proposta de abordagem significativa que atende os documentos educacionais curriculares
brasileiros da atualidade para o nível médio.
This research had as its main goal to develop a discussion whose purpose was to promote the perspective of a meaningful approach to teaching Matrices, Determinants and Linear Systems at High School. In order to make it explicit what is meant to be understood as meaningful in terms of such contents, it was done bibliographical research in books, articles and official texts, being obtained of the researched object an embracing historical-philosophical perspective which culminated in a perspective based on Duval that led us on paths to a more meaningful approach of the aforementioned contents, these ones entangled with notions/concepts of Linear Algebra. Thus, by the end of our reflexions, this paper introduces a meaningful approach proposal that meets present day Brazilian educational curricular documents for the High School level.
This research had as its main goal to develop a discussion whose purpose was to promote the perspective of a meaningful approach to teaching Matrices, Determinants and Linear Systems at High School. In order to make it explicit what is meant to be understood as meaningful in terms of such contents, it was done bibliographical research in books, articles and official texts, being obtained of the researched object an embracing historical-philosophical perspective which culminated in a perspective based on Duval that led us on paths to a more meaningful approach of the aforementioned contents, these ones entangled with notions/concepts of Linear Algebra. Thus, by the end of our reflexions, this paper introduces a meaningful approach proposal that meets present day Brazilian educational curricular documents for the High School level.
Descrição
Citação
OLIVEIRA, André Toni Ruas de. Uma introdução ao estudo da álgebra linear no ensino médio. 2021. 44 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Ciências) - Instituto de Ciências Ambientais, Químicas e Farmacêuticas, Universidade Federal de São Paulo, Diadema, 2021.