Ensino de História em cursinhos populares: um estudo sobre o currículo da rede Emancipa SP Guarulhos 2019

Imagem de Miniatura
Data
2019-02-13
Autores
Lima, Cibele De Camargo [UNIFESP]
Orientadores
Carvalho, Joao Do Prado Ferraz De [UNIFESP]
Tipo
Dissertação de mestrado profissional
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
This study investigated the curriculum design practices in History at the so-called cursinhos populares (preparatory courses targeted at low income students who want to take the Brazilian university entrance exam) at Rede Emancipa (“Emancipate Network”), a network for low income student’s education that is identified with the pedagogy for liberation. The researcher’s concern was to understand how the History contents were developed in classes taught at the course considering the pressure for teaching introductory subjects as a preparation for university entrance examinations while, at the same time, being aligned with the idea of a liberating type of teaching. For this analysis, theoretical references by Paulo Freire, Ivor Goodson, and Circe Bittencourt, among others, were used.
Esta pesquisa investigou as práticas de construção curricular da disciplina História em cursinhos populares da Rede Emancipa, movimento de Educação Popular que se identifica com a pedagogia libertadora. Tivemos como preocupação entender como os conteúdos de História são desenvolvidos nas aulas dos cursinhos considerando a pressão por um ensino propedêutico preparatório para os exames de acesso à universidade, sem perder de vista a proposta de ensino emancipador. Para realizar esta análise utilizamos como referenciais teóricos Paulo Freire e Ivor Goodson, Circe Bittencourt entre outros autores e pesquisadores.
Descrição
Citação