Effectiveness of psychosocial care in school continuity of adolescents in social vulnerability

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Date
2016
Authors
Paula, Tassiane Cristine Santos de [UNIFESP]
Moreira, Fernanda Goncalves [UNIFESP]
Andreoli, Sergio Baxter [UNIFESP]
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Artigo
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Abstract
Objective: to study the effectiveness of a psychosocial care program in school continuity of adolescents in social vulnerability. Methods: this was a retrospective cohort study involving 200 adolescents assisted in a multidisciplinary intervention program with harm reduction approach, from 2007 to 2012
the intervention effect was assessed using Poisson regression models. Results: 200 adolescents were included in the program
116 of them continued and 84 dropped it
74.5% were attending school after six month, with a higher proportion among those who adhered to the intervention (RR=1.12 95% CI 1.01
1.27)
and those who were studying when they joined the program (RR=8.52 -95% CI 3.71
19.57). Conclusion: the evaluated program has a positive effect on rehabilitation and school continuity of adolescents in social vulnerability, but individual characteristics, such as being studying already, play a dominant role in the adherence to the program.
OBJETIVO: estudar a efetividade do programa de atendimento psicossocial (PAS) na continuidade escolar de adolescentes em vulnerabilidade social. MÉTODOS: estudo de coorte retrospectivo de adolescentes atendidos de 2007 a 2012, em programa de intervenção multidisciplinar com pressupostos da abordagem de redução de danos; o efeito da intervenção foi avaliado por meio de modelos de regressão de Poisson. RESULTADOS: foram incluídos 200 adolescentes, dos quais 116 permaneceram e 84 abandonaram o programa; 74,5% estavam estudando após seguimento de seis meses, com maior proporção entre os aderentes à intervenção (RR=1,12 - IC95% 1,01;1,27) e aqueles que estavam estudando no início da intervenção (RR=8,52 - IC95% 3,71;19,57). CONCLUSÃO: o programa avaliado tem efeito positivo na reinserção e continuidade escolar do adolescente em vulnerabilidade social; porém, características do indivíduo, como já estar estudando, desempenharam papel predominante na adesão ao PAS.
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Citation
Epidemiologia E Servicos De Saude. Brasilia, v. 25, n. 4, p. 789-798, 2016.
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