Gestalt Multimodal: Análise Da Coordenação De Gestos E Língua Nas Interações De Uma Criança Com Tea (Transtorno Do Espectro Do Autismo)

Gestalt Multimodal: Análise Da Coordenação De Gestos E Língua Nas Interações De Uma Criança Com Tea (Transtorno Do Espectro Do Autismo)

Author Santiago, Douglas Vidal Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Cruz, Fernanda Miranda Da Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Letras
Abstract This Master"S Thesis Aims At Analyzing The Way In Which The Collaborative Actions And The Joint Attention Are Organized In Interactions Involving A Child Diagnosed With Autism Spectrum Disorder (Asd) And Her Family Members, From The Interactional Perspective. We Will Focus On This Interactional Organization Through The Mobilization Of Interactive, Verbal, Gestural And Material Resources. Our Central Objective Is To Investigate The Multimodal Resources (Speech, Gestures, Objects, Body Movements) Mobilized By Luiza (Pseudonym Of The Child) And Also By Their Neurotypical Interlocutors During The Processes Of Joint Attention In Everyday Interactions. According To Lai, Lombardo And Baron-Cohen (2014), Asd Is Clinically Described As A Condition That Affects Neurocognitive Development And Compromises In Different Degrees And Forms The Engagement Of The Individual In The Joint Attention, In Actions And In The Participation In Social Interactions. In Analyzing How Collaborative Action And Joint Attention Are Structure

Esta Dissertação De Mestrado Visa A Analisar A Forma Como Se Organizam, Do Ponto De Vista Interacional, As Ações De Colaboração E Construção Da Atenção Conjunta Envolvendo Uma Criança Com Diagnóstico De Transtorno Do Espectro Do Autismo (Tea) E Seus Familiares. Daremos Enfoque A Essa Organização Interacional Através Da Mobilização De Recursos Interacionais, Verbais, Gestuais E Materiais. Nosso Objetivo Central É Investigar Os Recursos Multimodais (Fala, Gestos, Objetos, Movimentos Corporais) Mobilizados Por Luiza (Pseudônimo Da Criança) E Também Por Seus Interlocutores Neurotípicos Durante Os Processos De Construção Conjunta De Ações Em Interações Cotidianas. De Acordo Com Lai, Lombardo E Baron-Cohen (2014), Tea É Descrito Clinicamente Como Uma Condição Que Afeta O Desenvolvimento Neurocognitivo E Compromete Em Graus E Formas Distintos O Engajamento Do Sujeito Na Construção Conjunta Da Atenção, Das Ações E Na Participação Em Interações Sociais. Ao Analisar A Forma Como Ações De Colaboração E Atenção Conjunta
Keywords Linguistic-Gestural Analysis
Autism Spectrum Disorder
Joint Attention
Embodied Interaction
Multimodality
Análise Linguístico-Gestual
Transtorno Do Espectro Do Autismo
Atenção Conjunta
Interação Corporificada
Multimodalidade
Language Portuguese
Date 2018-08-24
Research area Linguagem E Cognição
Knowledge area Lingüística, Letras E Artes
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6443529
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52299

Show full item record




File

Name: 2018-0226.pdf
Size: 2.011Mb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account