Desenvolvimento de material didático multidisciplinar para alfabetização científica facilitadora em biologia celular
Data
2023-12-13
Tipo
Trabalho de conclusão de curso
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
Uma das significativas dificuldades enfrentadas dentro do aprendizado de ciências e biologia,
é compreender a dinâmica do universo microscópico de uma célula ou microorganismo.
Portanto, é essencial a utilização de vivências práticas como estratégia didática para geração
de maior interesse e compreensão dos conteúdos propostos nesta área de conhecimento, seja
em escolas, universidades ou outros centros voltados para educação. O microscópio é uma
das ferramentas básicas em ciências e biologia celular, e tem a função de permitir a
visualização de seres não visíveis a “olho nú”. No entanto, a população em geral, estudantes,
e muitas vezes até o professor, podem enfrentar dificuldades em compreender os princípios
gerais de funcionamento e manuseio do microscópio, ocasionando o receio da sua utilização.
Assim, como forma de auxiliar ações que contemplem a utilização de microscópio de luz,
esse trabalho visa a criação de um material didático voltado à alfabetização científica
facilitada em biologia celular
One of the difficulties faced in learning science and biology is understanding the dynamics of the microscopic universe of a cell or microorganism. Therefore, it is essential to use practical experiences as a teaching strategy to generate greater interest and understanding of the content proposed in this area of knowledge, whether in schools, universities or other centers focused on education. The microscope is one of the basic tools in science and cell biology, and its function is to allow the visualization of beings not visible to the naked eye. However, the general population, students, and often even the teacher, may face difficulties in understanding the general principles of operation and specifically the specific ones, leading to the receipt of its use. Thus, as a form of auxiliary actions that include the use of light specificity, this work aims to create teaching material aimed at facilitated scientific literacy in cell biology.
One of the difficulties faced in learning science and biology is understanding the dynamics of the microscopic universe of a cell or microorganism. Therefore, it is essential to use practical experiences as a teaching strategy to generate greater interest and understanding of the content proposed in this area of knowledge, whether in schools, universities or other centers focused on education. The microscope is one of the basic tools in science and cell biology, and its function is to allow the visualization of beings not visible to the naked eye. However, the general population, students, and often even the teacher, may face difficulties in understanding the general principles of operation and specifically the specific ones, leading to the receipt of its use. Thus, as a form of auxiliary actions that include the use of light specificity, this work aims to create teaching material aimed at facilitated scientific literacy in cell biology.