Fatores influenciadores na implementação de uma metodologia ágil em empresa prestadora de serviço
Data
2023-11-30
Tipo
Trabalho de conclusão de curso
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
As metodologias ágeis surgem num período em que a exigência do cliente quanto aos produtos e serviços contratados sofreu fortes mudanças. Esse fenômeno é, entre outros motivos, consequência do aumento dos negócios e competitividade. Tal fato levou os clientes a valorizarem aspectos como agilidade na entrega e redução de custos no desenvolvimento de produtos ou prestação de serviços. Neste contexto, este estudo propõe explorar quais são os fatores influenciadores na implementação de uma metodologia ágil em empresas prestadoras de serviços. Esta pesquisa é do tipo exploratória quantitativo onde a coleta de dados foi realizada por meio da aplicação de um questionário on-line contendo questões fechadas utilizando a escala de Likert junto a um grupo de profissionais que utilizam metodologias ágeis. Segundo resultados, a utilização do método Kanban é de extrema relevância visto que mesmo com a oscilação da demanda o método continua sendo altamente eficaz, a alta gestão da empresa em que os respondentes trabalham apoia a implementação de novas metodologias que contribuem para melhorar o desempenho da empresa, de modo a confirmar que a adesão dos líderes e gestores podem influenciar de maneira direta na implementação do método Kanban
Agile methodologies emerge in a period in which customer demands regarding contracted products and services have undergone major changes. This phenomenon is, among other reasons, a consequence of the increase in business and competitiveness. This fact led customers to value aspects such as agility in delivery and cost reduction in product development or service provision. In this context, this study proposes to explore what are the influencing factors in the implementation of an agile methodology, specifically the Kanban method in service providing companies. This research is of the quantitative exploratory type where data collection was carried out through the application of an online questionnaire containing closed questions using the Likert scale with a group of professionals who use agile methodologies. According to results, the use of the Kanban method is extremely important given that even with fluctuations in demand, the method continues to be highly effective and that the senior management of the company where the respondents work supports the implementation of new methodologies that contribute to improving performance. of the company, in order to confirm that the adherence of leaders and managers can directly influence the implementation of the Kanban method.
Agile methodologies emerge in a period in which customer demands regarding contracted products and services have undergone major changes. This phenomenon is, among other reasons, a consequence of the increase in business and competitiveness. This fact led customers to value aspects such as agility in delivery and cost reduction in product development or service provision. In this context, this study proposes to explore what are the influencing factors in the implementation of an agile methodology, specifically the Kanban method in service providing companies. This research is of the quantitative exploratory type where data collection was carried out through the application of an online questionnaire containing closed questions using the Likert scale with a group of professionals who use agile methodologies. According to results, the use of the Kanban method is extremely important given that even with fluctuations in demand, the method continues to be highly effective and that the senior management of the company where the respondents work supports the implementation of new methodologies that contribute to improving performance. of the company, in order to confirm that the adherence of leaders and managers can directly influence the implementation of the Kanban method.
Descrição
Citação
Lima, Cintya Leticia de. Fatores influenciadores na implementação de uma metodologia ágil em empresa prestadora de serviço. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Administração) - Universidade Federal de São Paulo, Escola Paulista de Política, Economia e Negócios, Osasco, 2023.