Infográfico e questões de leitura em material didático de língua portuguesa
Data
2023-08-25
Tipo
Dissertação de mestrado
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
Considerando orientações de documentos oficiais como a Base Nacional Comum
Curricular e o Currículo Paulista no tocante ao ensino de Língua Portuguesa, este trabalho
elege como tema um estudo sobre a leitura de infográficos no contexto educacional. Com
esta investigação, objetiva-se analisar como são propostas questões de leitura relacionadas
a infográficos contidas em materiais didáticos produzidos pela Secretaria da Educação do
Estado de São Paulo, para a etapa do Ensino Médio. De modo geral, pretende-se cooperar
para a ampliação de estudos sobre a multimodalidade aplicados ao ensino da leitura no
contexto do Ensino Médio. O corpus da pesquisa é composto por infográficos selecionados
do caderno Aprender Sempre (volume 1 – 2ª série do Ensino Médio) e Currículo em Ação
(volume 2 – 2ª série do Ensino Médio). A análise, de natureza qualitativa, está
fundamentada teoricamente em estudos do texto como realizados pela Linguística Textual
contemporânea. Assume-se, como pressupostos teóricos, que o texto envolve, em seu
processamento, aspectos linguísticos, cognitivos, sociais, culturais, interacionais e
multimodais. Por conseguinte, a leitura é uma atividade complexa que demanda a atuação
do leitor/da leitora no processo de construção da coerência e dos sentidos. Como um tipo
de produção textual marcado fortemente pela imbricação verbo-visual, o infográfico exige,
na leitura, que sejam estabelecidas as relações sugeridas entre os seus componentes
multimodais para a sua compreensão. Os resultados obtidos indicam que questões de leitura
relacionadas aos infográficos analisados requerem do leitor/da leitora: a) a conexão entre
os elementos verbais e visuais; b) a definição de percursos próprios de leitura; c) o
reconhecimento do tema e de como se dá a progressão temática nesse tipo de produção
textual; d) a focalização de informações e a multifuncionalidade dos recursos multimodais.
Considering guidelines from official documents such as the Base Nacional Comum Curricular and the Currículo Paulista regarding the teaching of the Portuguese language, this work chooses, as its theme, a study on the reading of infographics in the educational context. This investigation aims to analyse how reading questions are proposed related to infographics contained in didactic materials produced by the Department of Education of the State of São Paulo, for the High School stage. In general, we intend to cooperate for the expansion of studies on the multimodality applied to the teaching of reading in the context of High School. The corpus of the research is composed of infographics selected from the Notebooks Aprender Sempre (volume 1 – 2nd year of high school) and Currículo em Ação (volume 2 – 2nd year of high school). The analysis, of a qualitative nature, is theoretically based on text studies carried out by contemporary Textual Linguistics (TL). We assume, as theoretical assumptions, that the text involves, in its processing, linguistic, cognitive, social, cultural, interactional, and multimodal aspects. Therefore, reading is a complex activity that demands the reader's action in the process of building coherence and meaning. As a type of textual production strongly marked by the visual imbrication of the verb, the infographic requires, when reading, that the suggested relationships between its multimodal components be established for its understanding. The results obtained indicate that the reading questions related to the analysed infographics demand from the reader: a) the connection between the verbal and visual elements; b) the definition of specific reading paths; c) the recognition of the theme and how the thematic progression occurs in this type of textual production; d) the focus of information and the multifunctionality of multimodal resources.
Considering guidelines from official documents such as the Base Nacional Comum Curricular and the Currículo Paulista regarding the teaching of the Portuguese language, this work chooses, as its theme, a study on the reading of infographics in the educational context. This investigation aims to analyse how reading questions are proposed related to infographics contained in didactic materials produced by the Department of Education of the State of São Paulo, for the High School stage. In general, we intend to cooperate for the expansion of studies on the multimodality applied to the teaching of reading in the context of High School. The corpus of the research is composed of infographics selected from the Notebooks Aprender Sempre (volume 1 – 2nd year of high school) and Currículo em Ação (volume 2 – 2nd year of high school). The analysis, of a qualitative nature, is theoretically based on text studies carried out by contemporary Textual Linguistics (TL). We assume, as theoretical assumptions, that the text involves, in its processing, linguistic, cognitive, social, cultural, interactional, and multimodal aspects. Therefore, reading is a complex activity that demands the reader's action in the process of building coherence and meaning. As a type of textual production strongly marked by the visual imbrication of the verb, the infographic requires, when reading, that the suggested relationships between its multimodal components be established for its understanding. The results obtained indicate that the reading questions related to the analysed infographics demand from the reader: a) the connection between the verbal and visual elements; b) the definition of specific reading paths; c) the recognition of the theme and how the thematic progression occurs in this type of textual production; d) the focus of information and the multifunctionality of multimodal resources.