Mostra Internacional de Cinema Negro: A Educação nas Relações Étnico-Raciais para além da Euroheteronormatividade
Data
2023-08-01
Tipo
Dissertação de mestrado
Título da Revista
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Título de Volume
Resumo
O objetivo da dissertação “Mostra Internacional de Cinema Negro: Educação nas relações
étnico-raciais para além da euroheteronormativadade” é sustentar que a Mostra
Internacional de Cinema Negro (MICINE) pode ser recepcionada como espaço sócio-
político-educativo que coloca o afrodescendente como sujeito construtor da sua própria
imagem. Assim, a MICINE torna-se uma contra-produção estético-política aos sistemas que
engendram a verticalidade da imagem do euro-hétero-macho-autoritário e cristão, que tem
como pressuposto a fragmentação de singularidades. Mostraremos que a ancoragem
metodológica da pesquisa visita vários autores, dialogando com a perspectiva educacional do
capital cultural de Bourdieu. Neste propósito, observamos a dimensão pedagógica do Cinema
Negro como um traço fundamental do pensamento da curadoria da MICINE, que é feita pelo
intelectual negro Celso Luiz Prudente. Concluímos que a Mostra tem como perspectiva a
contribuição em proveito da construção da identidade cultural da juventude negra, em
oposição à necropolítica (MBEMBE, 2018), que pode formar os referenciais para sua
existência no campo da própria negritude, contrariando de modo problematizador a
euroheteronormatividade (PRUDENTE, 2019a, p.70). Nessa perspectiva, a pesquisa sustenta
a presença de um inequívoco esforço da MICINE em favor da contemporaneidade inclusiva
do afrodescendente e das minorias vulneráveis, que se faz por meio de uma crítica à
hegemonia da representação eurocêntrica.
The objective of the dissertation Mostra Internacional de Cinema Negro: Educação nas relações étnico-raciais para além da euroheteronormativadade is to argue that the Mostra Internacional de Cinema Negro (MICINE) can be understood as a socio-political-educational space that places Afrodescendants as creators of their own image. So, MICINE becomes a counter-aesthetic-political production against systems that perpetuate the verticality of the image of the Euro-hetero-masculine-authoritarian and Christian, which takes as a assumption the fragmentation of singularities. We will demonstrate that the methodological foundation of the research visits various authors, creating a dialogue with Bourdieu's educational perspective on cultural capital. In this purpose, we observe the Pedagogical Dimension of Black Cinema as a fundamental aspect of the curatorial thinking behind MICINE, led by the black intellectual Celso Luiz Prudente. We conclude that the festival aims to contribute to the construction of the cultural identity of Black youth, in opposition to necropolitics (MBEMBE, 2018), which also can provide the framework for their existence within the realm of Blackness itself, problematizing euroheteronormativity (PRUDENTE, 2019a, p. 70). From this perspective, the research argues for the unequivocal effort made by MICINE in favor of the inclusive contemporaneity of the afro-descendant and vulnerable minorities, what is done through a critique of Eurocentric representation’s hegemony.
The objective of the dissertation Mostra Internacional de Cinema Negro: Educação nas relações étnico-raciais para além da euroheteronormativadade is to argue that the Mostra Internacional de Cinema Negro (MICINE) can be understood as a socio-political-educational space that places Afrodescendants as creators of their own image. So, MICINE becomes a counter-aesthetic-political production against systems that perpetuate the verticality of the image of the Euro-hetero-masculine-authoritarian and Christian, which takes as a assumption the fragmentation of singularities. We will demonstrate that the methodological foundation of the research visits various authors, creating a dialogue with Bourdieu's educational perspective on cultural capital. In this purpose, we observe the Pedagogical Dimension of Black Cinema as a fundamental aspect of the curatorial thinking behind MICINE, led by the black intellectual Celso Luiz Prudente. We conclude that the festival aims to contribute to the construction of the cultural identity of Black youth, in opposition to necropolitics (MBEMBE, 2018), which also can provide the framework for their existence within the realm of Blackness itself, problematizing euroheteronormativity (PRUDENTE, 2019a, p. 70). From this perspective, the research argues for the unequivocal effort made by MICINE in favor of the inclusive contemporaneity of the afro-descendant and vulnerable minorities, what is done through a critique of Eurocentric representation’s hegemony.