O Restaurante Popular e a promoção do Direito Humano À Alimentação Adequada para a população em situação de rua do município de Santos
Data
2023-07-05
Tipo
Trabalho de conclusão de curso
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Resumo
Introdução: Diante do contexto da pandemia da COVID-19 e das condições impostas pela disseminação do SARS-Cov-2, governos estaduais e capitais brasileiras buscaram estratégias a fim de garantir o Direito Humano à Alimentação Adequada - DHAA aos mais vulneráveis. Destacam-se entre as estratégias, a distribuição de refeições subsidiadas por meio dos Restaurantes Populares - RP e Cozinhas Comunitárias, o fornecimento de cestas básicas e a entrega direta de alimentos ou cartão alimentação. Considerando os Restaurantes Populares como equipamentos públicos destinados à população mais vulnerável e que apresentam como objetivo garantir o acesso à alimentação nutricionalmente adequada e monetariamente acessível, tem-se a população em situação de rua como um dos públicos-alvo dessa política pública. Objetivos: Analisar se os Restaurantes Populares atuam como equipamentos públicos de promoção da segurança alimentar e nutricional para a população em situação de rua por meio da compreensão do uso que essa população faz do equipamento, buscando verificar o desempenho dos RP como promotor de DHAA para a população em situação de rua. Métodos: Trata-se de um estudo exploratório, descritivo com abordagem qualitativa. Os dados são produto de observações registradas em diário de campo e de entrevistas semiestruturadas, realizadas com pessoas em situação de rua, na região do centro de Santos, onde está localizado um dos RP da cidade - Bom Prato Mercado. Resultados: Os entrevistados (n=10) foram, em sua maioria, homens, com baixa escolaridade e migrantes de outras cidades do estado de São Paulo. O Bom Prato Mercado foi elogiado pela maioria dos participantes - a alimentação é boa, são bem tratados pelos funcionários e são espaços que promovem a comensalidade entre os usuários. Por outro lado, a higiene do banheiro aparece como ponto negativo. Todos os entrevistados realizam pelo menos uma refeição no Bom Prato, mas a quantidade insuficiente do número de refeições disponíveis e o fechamento do serviço aos domingos impedem que os usuários sejam contemplados todos os dias da semana e em todas as refeições. Muitas são as estratégias adotadas pelos participantes diante dessa situação e muitas também são as opções para se alimentar no município de Santos, tais como entidades religiosas, doações de restaurantes, serviços da Prefeitura de Santos, além do trabalho informal. Por esses motivos, foi afirmado pela maioria dos participantes que o DHAA está sendo garantido, mesmo que seja evidenciada a incompreensão dos entrevistados do RP como um equipamento público de promoção desse direito. Conclusão: O presente estudo indica importantes caminhos para a ampliação do acesso à alimentação da PSR e a garantia plena do DHAA. Em especial, o RPBP como política pública alvo da pesquisa, tem como indicativo de aprimoramento o funcionamento em todos os dias da semana, o aumento da quantidade de refeições disponíveis e a higiene dos banheiros. A integralidade dos serviços pode contribuir para a ampliação e qualificação desse acesso e, para assegurar o desempenho e aprimoramento das políticas públicas, investir na conscientização da população pode impulsionar que os usuários possam avaliar o serviço sem medo e possam reivindicar que a comida seja boa, do ponto de vista nutricional, cultural, social e ambiental.
Introduction: In front of the context of the COVID-19 pandemic and the conditions imposed by the spread of SARS-Cov-2, state governments and Brazilian capitals sought strategies to guarantee food to the most vulnerable population. Highlighted among the strategies, the distribution of subsidized meals through Popular Restaurants and Community Kitchens, the provision of basic food baskets and the direct delivery of food or food cards. Considering Popular Restaurants as public policy for the most vulnerable population and whose objective is to guarantee access to nutritionally adequate and affordable food, the homeless population is one of the target audiences of this public policy. Objectives: To analyze whether Popular Restaurants act as public equipment for the promotion of the Human Right to Adequate Food for the homeless population by understanding the use that this population makes of the equipment, seeking to verify the performance of the public policy as a promoter of this right for the homeless population. Methods: This is an exploratory, descriptive study with a qualitative approach. The data are the result of observations recorded in a field diary and semi-structured interviews, carried out with homeless people, in the downtown region of Santos, where one of the city's Popular Restaurant - Bom Prato Mercado - is located. Results: The respondents (n=10) were mostly men, with low education and migrants from other cities in the state of São Paulo. Bom Prato Mercado was praised by most of the participants - the food is good, they are treated well by the employees and it represents spaces that promote commensality among users. On the other hand, bathroom hygiene appears as a negative point. All respondents have at least one meal at Bom Prato, but the insufficient number of meals available and the closure of the service on Sundays prevent users from being contemplated every day of the week and at every meal. Many are the strategies adopted by the participants in face of this situation and many are the options for eating in the city of Santos, such as religious entities, donations from restaurants, services provided by the City Hall Santos, in addition to informal work. For these reasons, it was stated by most of the participants that the Human Right to Adequate Food is being guaranteed, even if the incomprehension of the Popular Restaurant as a public equipment for the promotion of the right is evidenced. Conclusion: The present study indicates important paths for expanding access to food for homeless people and the full guarantee of the Human Right to Adequate Food. In particular, the Bom Prato as the target public policy of the research, has as an indication of improvements. The integrality of services can contribute to the expansion and qualification of this access and, to ensure the performance and improvement of public policies, investing in population awareness can encourage users to evaluate the service without fear and claim that the food is good, from a nutritional, cultural, social and environmental point of view.
Introduction: In front of the context of the COVID-19 pandemic and the conditions imposed by the spread of SARS-Cov-2, state governments and Brazilian capitals sought strategies to guarantee food to the most vulnerable population. Highlighted among the strategies, the distribution of subsidized meals through Popular Restaurants and Community Kitchens, the provision of basic food baskets and the direct delivery of food or food cards. Considering Popular Restaurants as public policy for the most vulnerable population and whose objective is to guarantee access to nutritionally adequate and affordable food, the homeless population is one of the target audiences of this public policy. Objectives: To analyze whether Popular Restaurants act as public equipment for the promotion of the Human Right to Adequate Food for the homeless population by understanding the use that this population makes of the equipment, seeking to verify the performance of the public policy as a promoter of this right for the homeless population. Methods: This is an exploratory, descriptive study with a qualitative approach. The data are the result of observations recorded in a field diary and semi-structured interviews, carried out with homeless people, in the downtown region of Santos, where one of the city's Popular Restaurant - Bom Prato Mercado - is located. Results: The respondents (n=10) were mostly men, with low education and migrants from other cities in the state of São Paulo. Bom Prato Mercado was praised by most of the participants - the food is good, they are treated well by the employees and it represents spaces that promote commensality among users. On the other hand, bathroom hygiene appears as a negative point. All respondents have at least one meal at Bom Prato, but the insufficient number of meals available and the closure of the service on Sundays prevent users from being contemplated every day of the week and at every meal. Many are the strategies adopted by the participants in face of this situation and many are the options for eating in the city of Santos, such as religious entities, donations from restaurants, services provided by the City Hall Santos, in addition to informal work. For these reasons, it was stated by most of the participants that the Human Right to Adequate Food is being guaranteed, even if the incomprehension of the Popular Restaurant as a public equipment for the promotion of the right is evidenced. Conclusion: The present study indicates important paths for expanding access to food for homeless people and the full guarantee of the Human Right to Adequate Food. In particular, the Bom Prato as the target public policy of the research, has as an indication of improvements. The integrality of services can contribute to the expansion and qualification of this access and, to ensure the performance and improvement of public policies, investing in population awareness can encourage users to evaluate the service without fear and claim that the food is good, from a nutritional, cultural, social and environmental point of view.
Descrição
Citação
RASQUINHO, Gabriela Pongiluppi. O Restaurante Popular e a promoção do Direito Humano À Alimentação Adequada para a população em situação de rua do município de Santos. 2023. 50 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Nutrição) - Instituto de Saúde e Sociedade, Universidade Federal de São Paulo, Santos, 2023.