Recursos e estratégias utilizadas pelos terapeutas ocupacionais com crianças com dificuldades de aprendizagem: uma revisão da literatura
Data
2023-06-26
Tipo
Trabalho de conclusão de curso
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Resumo
Este artigo tem como objetivo compreender como ocorre o trabalho de terapeutas ocupacionais com crianças com dificuldades de aprendizagem, através de levantamento bibliográfico. Possibilitando, dessa forma, mapear e identificar recursos, atividades e ações realizadas por esses profissionais em sua intervenção com indivíduos com transtornos de aprendizagem. Foi realizada uma busca em bases de dados como Scielo, BVS - Biblioteca Virtual em Saúde, Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, Revista de Terapia Ocupacional da USP e Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional - REVISBRATO, no período de 2008 a 2023. Como resultado, foram obtidos 11 estudos relacionados à Terapia Ocupacional e atuação com crianças com necessidades educacionais especiais. A análise dos artigos permitiu identificar que as estratégias e intervenções mais utilizadas pelos terapeutas ocupacionais com esse público são: consultoria colaborativa, orientação familiar, adaptações de materiais e arranjos ambientais, tecnologias assistivas e treinos de Atividades de Vida Diárias (AVDs). Apesar de ser uma área com diversas possibilidades de contribuição da terapia ocupacional, não existem muitos trabalhos que abordam a temática referente a sua atuação prática. Em sua maioria, as publicações encontradas discorrem sobre as práticas de maneira geral, sem muitos detalhes, evidenciando a necessidade de serem elaborados materiais que sirvam de fundamentação teórico-prática para terapeutas ocupacionais atuarem no contexto dos transtornos de aprendizagem.
This article aims to understand how occupational therapists work with children with learning difficulties, through a bibliographic survey. Making it possible to map and identify resources, activities and actions used by these professionals in their intervention with individuals with learning disorders. A search was carried out in databases such as Scielo, BVS - Virtual Health Library, Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, Revista de Terapia Ocupacional da USP and Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional - REVISBRATO, from 2008 to 2023. 11 studies related to Occupational Therapy and work with children with special educational needs were obtained. The analysis of the articles made it possible to identify that the strategies and interventions most used by occupational therapists with this public are: collaborative consulting, family guidance, adaptations of materials and environmental arrangements, assistive technologies and training in Activities of Daily Living (ADLs). Despite being an area with several possibilities for contribution in occupational therapy, there are not many studies that address the theme related to its practical performance. Most of the publications found discuss the practices in general, without much detail, highlighting the need to create materials that serve as a theoretical-practical foundation for occupational therapists to act in the context of learning disorders.
This article aims to understand how occupational therapists work with children with learning difficulties, through a bibliographic survey. Making it possible to map and identify resources, activities and actions used by these professionals in their intervention with individuals with learning disorders. A search was carried out in databases such as Scielo, BVS - Virtual Health Library, Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, Revista de Terapia Ocupacional da USP and Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional - REVISBRATO, from 2008 to 2023. 11 studies related to Occupational Therapy and work with children with special educational needs were obtained. The analysis of the articles made it possible to identify that the strategies and interventions most used by occupational therapists with this public are: collaborative consulting, family guidance, adaptations of materials and environmental arrangements, assistive technologies and training in Activities of Daily Living (ADLs). Despite being an area with several possibilities for contribution in occupational therapy, there are not many studies that address the theme related to its practical performance. Most of the publications found discuss the practices in general, without much detail, highlighting the need to create materials that serve as a theoretical-practical foundation for occupational therapists to act in the context of learning disorders.
Descrição
Citação
SANTOS, Alice Mara de Lima. Recursos e estratégias utilizadas pelos terapeutas ocupacionais com crianças com dificuldades de aprendizagem: uma revisão da literatura. 2023. 25 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Terapia Ocupacional) - Instituto de Saúde e Sociedade, Universidade Federal de São Paulo, Santos, 2023.