Estudo comparativo de iniciativas em sustentabilidade: as experiências da Natura e do Boticário
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Data
2019-12-06
Tipo
Trabalho de conclusão de curso
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Resumo
Neste trabalho realizou-se um estudo comparativo sobre as iniciativas em
sustentabilidade e embalagens sustentáveis no setor de Higiene Pessoal Perfumaria e
Cosméticos (HPPC) no Brasil. Uma pesquisa exploratória de abordagem qualitativa. A partir
de um panorama do setor de HPPC, no Brasil, dos anos de 2014 a 2017, foi possível traçar um
paralelo do posicionamento das organizações Natura&Co. e Grupo Boticário, que são pautados
na sustentabilidade e estão entre as empresas mais inovadoras do país, e a aderência do mercado
consumidor a suas ideias. Nesse sentido as empresas demonstram alta penetração no mercado.
Também foram analisados os programas e iniciativas sustentáveis de ambas, concluindo que as
ações da Natura são voltadas para os agentes que a auxiliam na cadeia de produção e o Boticário
tem como objetivo incluir o consumidor final nas ações de logística reversa. Uma analise
comparativa entre as linhas Ekos e Cuide-se Bem confirmou um alto nível de investimento em
inovação e P&D voltado para embalagens sustentáveis e processos mais econômicos e
eficientes.
In this paper, a comparative study was conducted on sustainability initiatives and sustainable packaging in the Personal Hygiene, Perfumery and Cosmetics (HPPC) sector in Brazil. An exploratory research with qualitative approach. From an overview of the HPPC sector in Brazil, from 2014 to 2017, it was possible to draw a parallel of the positioning of the organizations Natura&Co. and Grupo Boticário, which are based on sustainability and are among the most innovative companies in the country, and the consumer market's adherence to its ideas. In this sense, companies show high market penetration. Their sustainable programs and initiatives were also analyzed, concluding that Natura's actions are aimed at the agents that help it in the production chain and Boticário aims to include the final consumer in reverse logistics actions. A comparative analysis between the Ekos and Cuide-se Bem lines confirmed a high level of investment in innovation and R&D focused on sustainable packaging and more economical and efficient processes.
In this paper, a comparative study was conducted on sustainability initiatives and sustainable packaging in the Personal Hygiene, Perfumery and Cosmetics (HPPC) sector in Brazil. An exploratory research with qualitative approach. From an overview of the HPPC sector in Brazil, from 2014 to 2017, it was possible to draw a parallel of the positioning of the organizations Natura&Co. and Grupo Boticário, which are based on sustainability and are among the most innovative companies in the country, and the consumer market's adherence to its ideas. In this sense, companies show high market penetration. Their sustainable programs and initiatives were also analyzed, concluding that Natura's actions are aimed at the agents that help it in the production chain and Boticário aims to include the final consumer in reverse logistics actions. A comparative analysis between the Ekos and Cuide-se Bem lines confirmed a high level of investment in innovation and R&D focused on sustainable packaging and more economical and efficient processes.
Descrição
Citação
ASSIS, Tamiris Nogueira. Estudo comparativo de iniciativas em sustentabilidade: as experiências da Natura e do Boticário. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Administração) - Universidade Federal de São Paulo, Escola Paulista de Política, Economia e Negócios, Osasco, 2019.