Reconhecimento de padrão pré-verbal e verbal para predizer a necessidade de implementação do Picture Exchange Communication System – PECS em crianças autistas

Data
2021
Tipo
Dissertação de mestrado
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Resumo
Objective: To investigate the patterns of preverbal and verbal behavior in Autism Spectrum Disorder (ASD), in order to more easily predict the need to implement the Picture Exchange Communication System - PECS in autistic children who are in the process of speech therapy intervention. Method: This is a cross-sectional study (CEP No. 0896/2020). The sample consisted of 62 children of both genders, aged 2 years and 6 months to 10 years, evaluated and diagnosed by a multidisciplinary team with ASD. We used the Vocal Behavior Assessment that analyzes the preverbal and verbal patterns of children through three parameters: Mean Extension (mean verbal emission), Speech Characterization (amount of atypical emissions) and Language Range (typical emissions of child development). Sociodemographic data, intellectual quotient and non-adaptive behaviors were also analyzed. The assessment sessions were transcribed and analyzed by the ELAN software. Results: The logistic regression model showed high sensitivity (0.915) and specificity (0.867) for the variables Speech Characterization and Mean Extension. The other numerical variables: age, time of schooling, non-adaptive behaviors and intellectual quotient of children, as well as the categories: maternal education and socioeconomic level were tested but were not identified as potential predictors for the outcome of interest of the study. Conclusion: It was possible to identify the indices of Speech Characterization and Mean Extension as predictors for the indication of PECS in children in the process of speech therapy intervention.
Objetivo: Investigar os padrões de comportamento pré-verbal e verbal no Transtorno do Espectro Autista (TEA), com intuito de predizer mais facilmente a necessidade de implantação do Picture Exchange Communication System – PECS em crianças autistas que estejam em processo de intervenção terapêutica fonoaudiológica. Metodologia: Trata-se de um estudo transversal (CEP Nº 0896/2020). A amostra foi constituída por 62 crianças de ambos os gêneros, na faixa etária de 2 anos e 6 meses a 10 anos, avaliadas e diagnosticadas por equipe multidisciplinar com TEA. Utilizamos a Avaliação do Comportamento Vocal (ACV) que analisa os padrões pré-verbal e verbal das crianças por meio de três parâmetros: Extensão Média (média de emissão verbal), Caracterização da Fala (quantidade de emissões atípicas) e Faixa da Linguagem (emissões típicas do desenvolvimento infantil). Foram analisadas também dados sociodemográficos, quociente intelectual e comportamentos não-adaptativos. As sessões de avaliação fonoaudiológica foram transcritas e analisadas pelo software ELAN. Resultados: O modelo de regressão logística apontou alta sensibilidade (0,915) e especificidade (0,867) para as variáveis Caracterização da Fala e Extensão Média. As demais variáveis numéricas: idade, tempo de escolaridade, comportamentos não adaptativos e quociente intelectual das crianças, assim como as categoriais: escolaridade materna e nível socioeconômico foram testadas, mas não foram identificadas como potenciais preditores para o desfecho de interesse do estudo. Conclusão: Foi possível identificar os índices de Caracterização da Fala e Extensão Média como preditores para indicação do PECS em crianças em processo de intervenção fonoaudiológica.
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