Formação do médico de família e comunidade no contexto da pandemia Covid-19
Data
2022-01-21
Tipo
Dissertação de mestrado
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
Introdução. Os anos de 2020 e 2021 ficarão marcados historicamente pela grande
pandemia da COVID-19. O coronavírus foi e ainda é responsável por números
exorbitantes de contaminação e mortes em todo mundo. Grandes esforços como
isolamento social e quarentena foram instituídos como forma de controle da doença,
o que gerou diversas transformações nos ambientes social, econômico, educacional
e comportamental da população mundial. A formação médica dentro dos programas
de residência, tiveram sua rotina de aprendizado modificada devido a grande
necessidade de concentração de esforços para contenção da doença. A partir desse
contexto, e considerando a realidade do Programa de Residência Médica de
Medicina de Família e Comunidade do Município de São Bernardo do Campo do
(PRM MFC SBC), foi visto como relevante um estudo das impressões dos residentes
sobre sua formação como Médicos de Família e Comunidade em seus cenários de
prática. Objetivos. Geral: Analisar as percepções dos residentes do segundo ano do
PRM MFC SBC acerca de seu cotidiano e formação profissional durante a pandemia
da COVID-19. Específicos: a) Possibilitar um espaço de expressão e reflexão para
os residentes sobre a sua prática de formação; b) Investigar a percepção dos
residentes com relação ao seu trabalho junto à equipe durante a pandemia; c)
Investigar como os residentes avaliam suas ações de cuidado junto aos usuários no
contexto da pandemia; d) Descrever a rotina de trabalho e atividades desenvolvidas
e experiências durante a formação dos residentes; e) Refletir com a própria
experiência a atuação como preceptora do PRM MFC; f) Testemunhar a presença da
pandemia COVID-19 dentro de um processo de formação. Método. Trata-se de um
estudo qualitativo de caráter exploratório realizado por meio de entrevistas com
residentes do segundo ano do programa de residência, a partir de roteiro semi
estruturado, focado na vivência profissional no contexto da pandemia A análise das
entrevistas após transcrição se deu pela técnica de análise de conteúdo e permitiu a
avaliação das informações obtidas através da interpretação objetiva e subjetiva das
narrativas, em articulação com referências bibliográficas e observações da
pesquisadora. Conclusões: Alguns pontos foram percebidos como interferentes na
formação dos residentes como médicos de família no contexto da pandemia. Entre
eles estão: a pandemia COVID-19, a preceptoria do programa de residência, o
processo de trabalho nos cenários de prática e as relações interpessoais construídas
durante a formação.
Introduction. The years 2020 and 2021 will be historically marked by the great pandemic of COVID-19. The coronavirus was and still is responsible for exorbitant numbers of contamination and deaths worldwide. Great efforts such as social isolation and quarantine were instituted as a way of controlling the disease, which generated several transformations in the social, economic, educational and behavioral environments of the world population. Medical training within residency programs had their learning routine modified due to the great need to concentrate efforts to contain the disease. From this context, and considering the reality of the Family and Community Medicine Residency Program of the Municipality of São Bernardo do Campo do (PRM MFC SBC), a study of the residents' impressions about their training as Health Physicians was seen as relevant. Family and Community in their practice scenarios. Goals. General: To analyze the perceptions of PRM MFC SBC second-year residents about their daily lives and professional training during the COVID-19 pandemic. Method. This is an exploratory qualitative study carried out through interviews with residents of the second year of the residency program, based on a semi-structured script, focused on professional experience in the context of the pandemic. of content and allowed the evaluation of the information obtained through the objective and subjective interpretation of the narratives, in conjunction with bibliographic references and the researcher's observations. Conclusions: The following were perceived as interfering in the training as family doctors in the context of the pandemic: the COVID-19 pandemic, the preceptorship of the residency program, the work process in the practice scenarios and the interpersonal relationships built during training.
Introduction. The years 2020 and 2021 will be historically marked by the great pandemic of COVID-19. The coronavirus was and still is responsible for exorbitant numbers of contamination and deaths worldwide. Great efforts such as social isolation and quarantine were instituted as a way of controlling the disease, which generated several transformations in the social, economic, educational and behavioral environments of the world population. Medical training within residency programs had their learning routine modified due to the great need to concentrate efforts to contain the disease. From this context, and considering the reality of the Family and Community Medicine Residency Program of the Municipality of São Bernardo do Campo do (PRM MFC SBC), a study of the residents' impressions about their training as Health Physicians was seen as relevant. Family and Community in their practice scenarios. Goals. General: To analyze the perceptions of PRM MFC SBC second-year residents about their daily lives and professional training during the COVID-19 pandemic. Method. This is an exploratory qualitative study carried out through interviews with residents of the second year of the residency program, based on a semi-structured script, focused on professional experience in the context of the pandemic. of content and allowed the evaluation of the information obtained through the objective and subjective interpretation of the narratives, in conjunction with bibliographic references and the researcher's observations. Conclusions: The following were perceived as interfering in the training as family doctors in the context of the pandemic: the COVID-19 pandemic, the preceptorship of the residency program, the work process in the practice scenarios and the interpersonal relationships built during training.
Descrição
Citação
ROMUALDO, Juliana Fernanda. Formação do médico de família e comunidade no contexto da pandemia Covid-19. 2022. 96 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Saúde da Família (ProfSaúde)) - Instituto de Saúde e Sociedade, Universidade Federal de São Paulo, Santos, 2022.