• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Reitoria
  • Pró-Reitoria de Assuntos Estudantis
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Reitoria
  • Pró-Reitoria de Assuntos Estudantis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

O apoio pedagógico e a assistência estudantil: transição, afiliação e permanência estudantil

Thumbnail
View/Open
2020_DIAS_APOIO PEDAGÓGICO E ASSISTÊNCIA ESTUDANTIL UM ESTADO DA ARTE.pdf (330.3Kb)
Date
2020-10-13
Author
Dias, Carlos Eduardo Sampaio Burgos [UNIFESP]
Type
Artigo
DOI
https://doi.org/10.5585/cpg.v19n2.18136
Metadata
Show full item record
Alternative Title
PEDAGOGICAL SUPPORT AND STUDENT ASSISTANCE: A STATE OF THE ART
Abstract
Este trabalho é uma revisão bibliográfica sobre apoio pedagógico e assistência estudantil. Com a expansão do ensino superior no Brasil nas últimas duas décadas e a diversificação do seu público, políticas públicas como o PNAES ganharam grande importância para a permanência dos estudantes no ensino superior, no entanto, o auxílio material parece não ser suficiente para garantir essa permanência, e outras ações como o apoio pedagógico aparecem como possibilidade de políticas institucionais. Nesse sentido, entre os dias 19 e 22 de junho de 2019 foi feito um levantamento em duas bases de dados de publicações que relacionassem pesquisas sobre apoio pedagógico, assistência estudantil e ensino superior. Ao final selecionamos 27 trabalhos para uma análise mais detalhada. De maneira geral, a revisão bibliográfica apontou para uma lacuna, pois nenhum dos trabalhos abordou diretamente a ideia de Apoio Pedagógico.
 
This work is a literature review on pedagogical support and student assistance. With the expansion of higher education in Brazil in the last two decades and the diversification of its public, public policies such as the PNAES have gained great importance for the permanence of students in higher education, however, the material aid does not seem to be sufficient to guarantee this permanence, and other actions such as pedagogical support appear as a possibility for institutional policies. In this sense, between June 19 and 22, 2019, a survey was carried out in two databases of publications that related research on pedagogical support, student assistance and higher education. At the end we selected 27 papers for a more detailed analysis. In general, the literature review pointed to a gap, as none of the works directly addressed the idea of Pedagogical Support.
 
Citation
DIAS, Carlos Eduardo Sampaio Burgos. Apoio pedagógico e assistência estudantil: um estado da arte. Cadernos de Pós-graduação, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 126-145, jul./dez. 2020.
Keywords
Ensino superior
Assistência estudantil
Apoio pedagógico
Permanência estudantil
Política pública
URI
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/62050
Collections
  • Pró-Reitoria de Assuntos Estudantis [16]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Date

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV