A Pintura Histórica em debate: "O Combate Naval do Riachuelo" (1883) pelo lápis de Angelo Agostini
Data
2021-02-19
Tipo
Trabalho de conclusão de curso
Título da Revista
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Resumo
Este trabalho tem como objetivo refletir sobre o debate em torno da pintura histórica a partir da ilustração de O Combate Naval do Riachuelo (1883 – Museu Histórico Nacional), obra de Vítor Meireles de Lima, pela Revista Illustrada, famoso periódico do século XIX. A proposta inicial foi a de compreender a ressignificação do quadro nos salões caricaturais da Revista Ilustrada através do estudo da imagem em específico e do periódico de maneira mais ampla, traçando relações com a crítica de arte, com os salões caricaturais, com o universo dos periódicos ilustrados e mesmo com a Guerra do Paraguai, além do destaque dado também ao produtor da caricatura, Angelo Agostini.
Nosso argumento principal é o de que, ao produzir uma crítica de arte ilustrada em forma de salão caricatural de uma obra de pintura histórica, Angelo Agostini remodela a narrativa original, trazendo novos sentidos visuais à obra de Meireles. Para compreender essa ressignificação, nos amparamos em uma ampla bibliografia e selecionamos um corpus documental de salões caricaturais, realizando análises de fonte em conjunto com a revisão historiográfica.
Em uma metodologia que aliou a História da Imprensa à História da Arte, combinamos temas como a circulação das revistas ilustradas no Brasil, a trajetória de Angelo Agostini e seus ideais, o estilo pictórico de Vítor Meireles, os salões caricaturais na Revista Illustrada e em O Mosquito e a circulação de imagens referentes à Guerra do Paraguai, de maneira a compreender os novos sentidos do Combate e dos porquês de sua crítica.
This thesis has the aim of considering the debates that surrounded the historical painting through the illustration of O Combate Naval do Riachuelo (1883 – Museu Histórico Nacional), that was a piece of art by Vítor Meireles de Lima, in Revista Illustrada, a famous magazine in nineteenth century. Our proposition was to understand the new meanings given to the painting in the art cartoons from Revista Illustrada through the specific study of the image and the magazine in a wide outlook, tracing the relations between the art criticism, the art cartoons, the illustrated magazines and even the War of the Triple Alliance, besides of highlighting the cartoon producer, Angelo Agostini. Our main argument is that, by criticizing the historical painting through a cartoon, Angelo Agostini recreated the original narrative, bringing new meanings to Meireles’ work. In order to comprehend this new meanings, we were supported by a wide literature and selected documents, that include the art cartoons. With a methodology that allied the Press History with Art History, we combined themes such as the circulation of illustrated magazines in Brazil, the career of Angelo Agostini and his ideas, the pictorial style of Vítor Meireles, the art cartoons from Revista Illustrada and O Mosquito and the circulation of images from the War of the Triple Alliance, in order to comprehend the new meanings placed in the Combate and the reasons of this specific critic.
This thesis has the aim of considering the debates that surrounded the historical painting through the illustration of O Combate Naval do Riachuelo (1883 – Museu Histórico Nacional), that was a piece of art by Vítor Meireles de Lima, in Revista Illustrada, a famous magazine in nineteenth century. Our proposition was to understand the new meanings given to the painting in the art cartoons from Revista Illustrada through the specific study of the image and the magazine in a wide outlook, tracing the relations between the art criticism, the art cartoons, the illustrated magazines and even the War of the Triple Alliance, besides of highlighting the cartoon producer, Angelo Agostini. Our main argument is that, by criticizing the historical painting through a cartoon, Angelo Agostini recreated the original narrative, bringing new meanings to Meireles’ work. In order to comprehend this new meanings, we were supported by a wide literature and selected documents, that include the art cartoons. With a methodology that allied the Press History with Art History, we combined themes such as the circulation of illustrated magazines in Brazil, the career of Angelo Agostini and his ideas, the pictorial style of Vítor Meireles, the art cartoons from Revista Illustrada and O Mosquito and the circulation of images from the War of the Triple Alliance, in order to comprehend the new meanings placed in the Combate and the reasons of this specific critic.
Descrição
Citação
MEDEIROS, Sabrina. "A pintura histórica em debate: 'O Combate Naval do Riachuelo' (1883) pelo lápis de Angelo Agostini. Monografia (Licenciatura em História). 2021. EFLCH-UNIFESP, Guarulhos-SP