Questão de gênero em um esboço biográfico sobre algumas contribuições de Marta Vannucci para a Ciência
Data
2021-02-25
Tipo
Trabalho de conclusão de curso
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
A questão de gênero na ciência não é um assunto recente, tendo em vista que mulheres já praticavam ciências muito antes desse enfoque mais atual. Entretanto, existe uma lacuna na história que evidencia um apagamento dessas contribuições. Apesar disso, com o passar dos anos, o tema vem obtendo mais destaque e fundamentação em pesquisas temáticas. Marta Vannucci é um exemplo de que mulheres cientistas existem e são capazes de realizar trabalhos fundamentais para a ciência. A partir de uma carreira sólida e com feitos concretos e reconhecidos, Marta carrega consigo 100 anos de história e praticamente oito décadas de contribuições para a ciência. Este trabalho busca relacionar algumas questões de gênero e a história das ciências, a partir da metodologia da história do tempo presente, bem como enunciar algumas das contribuições de Marta Vannucci para a ciência, buscando também propor ideias para abordar seu trabalho no ensino de ciências e na formação de professores.
The gender issue in science is not recent, given that women were already practicing science long before this more current approach. However, there is a gap in the history that shows an erasure of these contributions. Despite this, the theme has been gaining more prominence and foundation in thematic research over the years. Marta Vannucci is an example that women scientists exist and are capable of doing fundamental work for science. Starting from a solid career and with concrete and recognized achievements, Marta carries with her 100 years of history and virtually eight decades of contributions to science. This work seeks to relate some gender issues and the history of science, based on the methodology of the history of the present time, as well as enunciating some of Marta Vannucci's contributions to science, also seeking to propose ideas to address her work in science teaching and teacher training.
The gender issue in science is not recent, given that women were already practicing science long before this more current approach. However, there is a gap in the history that shows an erasure of these contributions. Despite this, the theme has been gaining more prominence and foundation in thematic research over the years. Marta Vannucci is an example that women scientists exist and are capable of doing fundamental work for science. Starting from a solid career and with concrete and recognized achievements, Marta carries with her 100 years of history and virtually eight decades of contributions to science. This work seeks to relate some gender issues and the history of science, based on the methodology of the history of the present time, as well as enunciating some of Marta Vannucci's contributions to science, also seeking to propose ideas to address her work in science teaching and teacher training.