Da relação entre educação e justiça: em questão a igualdade equitativa de oportunidades
Data
2021-03-05
Tipo
Trabalho de conclusão de curso
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Resumo
Esta pesquisa investiga a relação entre educação e justiça com base no pensamento do teórico político John Rawls. Com base em obras como Uma teoria da justiça, publicada originalmente em 1971, e O liberalismo político, de 1993, procuramos analisar o lugar da escola na produção da igualdade equitativa de oportunidades. Operando no âmbito de uma teoria política de caráter normativo, buscamos uma construção conceitual sobre princípios de justiça. O objetivo geral é investigar o papel da escola na garantia da igualdade equitativa de oportunidades, tendo como objetivos específicos, entre outros, refletir sobre as noções de escola justa e justiça escolar e apresentar, em sentido normativo, com fins de justificação política, princípios a partir dos quais a noção de justiça como equidade pode se realizar. O referencial teórico inclui autores como Rawls (2000a, 2000b, 1992), Dubet (2004, 2008) e Rohling e Valle (2016), e o problema da pesquisa incide sobre as condições para pensarmos a relação entre educação e igualdade equitativa de oportunidades no âmbito da concepção política de justiça rawlsiana.
This research investigates the relation between education and justice on the basis of political thought of John Rawls. Based on works like A Theory of Justice, originally published in 1971, and Political Liberalism, published in 1993, we seek to analize the place of school in producting equitable equality of opportunities. Operating within a framework of a political theory of normative character, we search a conceptual construction abou principles of justice. The main objective is to investigate the role of school in ensuring the equitable equality of opportunities, and especific objetctives are, among others, to think about notions of fair school and school justice, as well as to present, in a normative sense, in order to justification, principles from which the notion of justice as fairness can be realized. The theoretical framework includes authors like Rawls (2000a, 2000b, 1992), Dubet (2004, 2008), and Rohling and Valle (2016), having the research problem on the conditions for thinking about relation between education and equitable equality of opportunities within the framework of a rawlsian political conception of justice.
This research investigates the relation between education and justice on the basis of political thought of John Rawls. Based on works like A Theory of Justice, originally published in 1971, and Political Liberalism, published in 1993, we seek to analize the place of school in producting equitable equality of opportunities. Operating within a framework of a political theory of normative character, we search a conceptual construction abou principles of justice. The main objective is to investigate the role of school in ensuring the equitable equality of opportunities, and especific objetctives are, among others, to think about notions of fair school and school justice, as well as to present, in a normative sense, in order to justification, principles from which the notion of justice as fairness can be realized. The theoretical framework includes authors like Rawls (2000a, 2000b, 1992), Dubet (2004, 2008), and Rohling and Valle (2016), having the research problem on the conditions for thinking about relation between education and equitable equality of opportunities within the framework of a rawlsian political conception of justice.
Descrição
Citação
FERNANDES, Tiago Rufino. Da relação entre educação e justiça: em questão a igualdade equitativa de oportunidades. Trabalho de Conclusão de Curso (Ciências Sociais) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo. Guarulhos, p. 52. 2021.