Dama Florentina: um estudo do retrato na sociedade de corte do renascimento

Data
2019-06-28
Tipo
Dissertação de mestrado
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
This research is characterized by an analysis of portraiture within the Renaissance courts of Italy, in particular, the Florentine court and the female representation in a specific portrait of the sixteenth century. That way, through an interdisciplinary appeal, based on historiographical methods, the work, entitled "Florentine Lady: a portrait study at the Renaissance court society", has the purpose of delimiting a chronological study on the painting of Alessandro Allori, nominated "Portrait of Florentine Lady", which is currently located at the Ema Gordon Klabin Cultural Foundation in São Paulo. Therefore, it becomes necessary not only to understand the individual, product of the Italian court society, but also to observe, specifically, how art and society were interconnected in Florence during the Renaissance. Lastly, this dissertation intends to objectify the field of the court portraiture, through a comparative clipping between the Florentine artists, Agnolo Bronzino and Alessandro Allori, in order to analyze the aesthetics reflected in the "Florentine Lady" but, more than that, to add information to this important iconographic work which, in Brazil, constitutes the Italian European Painting Center of the Ema Klabin Collection.
Esta pesquisa caracteriza-se por uma análise da retratística nas cortes renascentistas da Itália, em especial, ao que se refere à corte florentina e à representação feminina em uma obra específica do século XVI. Assim, através de um apelo interdisciplinar, pautado nos métodos historiográficos, o trabalho, intitulado “Dama Florentina: um estudo do retrato na sociedade de corte do Renascimento”, tem por finalidade delimitar um estudo cronológico sobre a obra de Alessandro Allori, nominada “Retrato de Dama Florentina”, que atualmente está localizada na Fundação Cultural Ema Gordon Klabin, em São Paulo. Para tanto, torna-se necessário, não apenas compreender o sujeito, produto da sociedade de corte italiana, como também, observar, especificamente, como a arte e a sociedade dialogavam em Florença durante o Renascimento. Por fim, esta dissertação pretende objetivar o campo da retratística de corte, por intermédio de um recorte comparativo entre os artistas florentinos, Agnolo Bronzino e Alessandro Allori, a fim de esmiuçar a estética refletida na “Dama Florentina”, mas, além disso, agregar informações a esta importante obra iconográfica que, no Brasil, constituí o Núcleo de Pintura Europeia Italiana da Coleção Ema Klabin.
Descrição
Citação
Pré-visualização PDF(s)