Pelos caminhos de Oblivion: representação e resistência da cultura caipira e o ensino de História

Imagem de Miniatura
Data
2019-02-28
Autores
Paiva, Rafaela Molina De [UNIFESP]
Orientadores
Nemi, Ana Lucia Lana [UNIFESP]
Tipo
Dissertação de mestrado profissional
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
The present work is a study of local history as a methodological approach in the teaching of history. Starting from the pedagogical necessity lived in the middle school of the interior of the State of São Paulo, specifically, of the municipality of Areias, Serra da Bocaina region, in the Paraíba Valley of São Paulo. The theme chosen to be analyzed and developed in the classroom was the country culture. According to the theoretical-methodological conception adopted here, it is important to work with local history projects in the teaching of history as an alternative strategy to the prescribed curriculum of the State of São Paulo. Caipira culture was chosen as a theme, since it is a subject present in the imaginary and daily representations of the Paraíba Valley, especially those living in the rural region called the Historical Valley. Region where the country's culture is preserved and resists, in contrast to the advance of industrial production, capital and globalization. Let us realize with this work that the various local and cultural temporalities overlap, and preserve cultural and local identities. Studying the ancient literary city of Monteiro Lobato, Oblivion (Areias), the city of Jéca Tatú, made me a teacher-researcher, after all, I proposed to work with the local caipira culture with my high school students, but, given the lack of research and information on the subject, I had to look at local history and introduce my students to these investigations. This pedagogical practice has transformed history teaching into something more exciting, enjoyable, alive and close to the regional and cultural reality of the students. Approached the skills and content prescribed by the curricula to the reality lived by the student.
O presente trabalho é um estudo da História local como abordagem metodológica no ensino de história. Partindo da necessidade pedagógica vivenciada na escola de Ensino Médio do interior do Estado de São Paulo, especificamente, do município de Areias, região da Serra da Bocaina, no Vale do Paraíba paulista. A temática escolhida para ser analisada e desenvolvida em sala de aula, foi a cultura caipira. De acordo com a concepção teórico- metodológica adotada aqui, é importante se trabalhar com projetos de História local no ensino de história, como estratégia alternativa ao currículo prescrito do Estado de São Paulo. A cultura caipira foi escolhida como tema, pois, trata-se de um assunto presente no imaginário e nas representações cotidianas dos vale paraibanos, especialmente, dos que vivem na região rural denominada Vale Histórico. Região onde a cultura caipira se preserva e resiste, em contraste com o avanço da produção industrial, do capital e da globalização. Vamos perceber com esse trabalho que as várias temporalidades locais e culturais se sobrepõem, e preservam as identidades culturais e locais. Estudar a antiga cidade literária de Monteiro Lobato, Oblivion (Areias), a cidade do Jéca Tatú, me fez uma professora-pesquisadora, afinal, propus trabalhar com a cultura caipira local com meus alunos do Ensino Médio, mas, diante da carência de pesquisas e informações sobre o assunto, tive a necessidade de me debruçar na história local e inserir meus alunos nessas investigações. Essa prática pedagógica transformou o ensino de história em algo mais instigante, prazeroso, vivo e próximo da realidade regional e cultural dos alunos. Aproximou as habilidades e conteúdos prescritos pelos currículos à realidade vivida pelo alunado.
Descrição
Citação