Intervenção educacional de enfermagem para redução da hiperfosfatemia em pacientes em hemodiálise

Intervenção educacional de enfermagem para redução da hiperfosfatemia em pacientes em hemodiálise

Alternative title Educational nursing intervention to reduce the hyperphosphatemia in patients on hemodialysis
Author Fernandes Stumm, Eniva Miladi Google Scholar
Kirchner, Rosane Maria Google Scholar
Guido, Laura de Azevedo Google Scholar
Rieth Benetti, Eliane Raquel Google Scholar
Belasco, Angélica Gonçalves Silva Autor UNIFESP Google Scholar
Sesso, Ricardo de Castro Cintra Autor UNIFESP Google Scholar
Barbosa, Dulce Aparecida Autor UNIFESP Google Scholar
Abstract Objective: to evaluate the effectiveness of an educational nursing intervention to reduce hyperphosphataemia in chronic renal patients on hemodialysis. Method: quasi-experimental study with 63 hyperphosphatemic patients on hemodialysis. The intervention consisted of developing and providing a printed and illustrated manual to patients containing information on disease control. The participant was asked to complete a daily checklist with the aim to reinforce aspects provided in the manual. Laboratory tests and itching intensity were analyzed at the beginning of the study, and at 30 and 60 days after the educational intervention. Results: the mean age of participants was 58 +/- 13.1 years, with a treatment time of 51.1 +/- 44.7 months. A reduction in serum phosphorus values of 7.06 +/- 1.43 to 5.80 +/- 1.53 (p <0.001) and the intensity of itching after the intervention was observed. Conclusion: the educational nursing intervention was effective in reducing phosphate and decreasing itching in hyperphosphatemic patients.

Objetivo: avaliar a efetividade de uma intervenção educacional de enfermagem para redução da hiperfosfatemia em pacientes renais crônicos em hemodiálise. Método: estudo quase experimental realizado com 63 pacientes hiperfosfatêmicos em hemodiálise. A intervenção se constituiu em orientar e disponibilizar um manual impresso e ilustrado aos pacientes, contendo informações sobre o controle da doença. Foi solicitado o preenchimento de um checklist diário, com finalidade recordatória dos aspectos abordados no manual. Os exames laboratoriais e a intensidade do prurido foram analisados no início do estudo, aos 30 e 60 dias após a intervenção educacional. Resultados: a média de idade dos participantes foi 58±13,1 anos e tempo de tratamento de 51,1±44,7 meses. Houve redução dos valores séricos do fósforo de 7,06±1,43 para 5,80±1,53 (p<0,001) e da intensidade do prurido após a intervenção. Conclusão: a Intervenção Educacional de Enfermagem foi efetiva para redução do fosfato e diminuição do prurido nos pacientes hiperfosfatêmicos.
Keywords Renal Dialysis
Hyperphosphataemia
Nursing
Hemodialysis
Renal Insufficiency
Chronic
Diálise Renal
Hiperfosfatemia
Enfermagem
Hemodiálise
Insuficiência Renal Crônica
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-coverage Brasilia Df
Language English
Portuguese
Date 2017
Published in Revista Brasileira De Enfermagem. Brasilia Df, v. 70, n. 1, p. 26-33, 2017.
ISSN 0034-7167 (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Assoc Brasileira Enfermagem
Extent 26-33
Origin http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0015
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000404282300004
SciELO ID S0034-71672017000100031 (statistics in SciELO)
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/56263

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