Educational intervention in Primary Care for the prevention of congenital syphilis

Educational intervention in Primary Care for the prevention of congenital syphilis

Alternative title Intervención educacional en la Atención Básica para prevención de la sífilis congénita
Intervenção educacional na Atenção Básica para prevenção da sífilis congênita
Author Lazarini, Flaviane Mello Google Scholar
Barbosa, Dulce Aparecida Autor UNIFESP Google Scholar
Abstract Objectives: to evaluate the efficiency of educational interventions related to the knowledge of health care professionals of Primary Care and to verify the impact on the vertical transmission rates of congenital syphilis. Method: a quasi-experimental study conducted in the city of Londrina, Parana, between 2013 and 2015. An educational intervention on diagnosis, treatment and notification was carried out with 102 professionals with knowledge measurement before and after the intervention. Incidence and mortality data from congenital syphilis were taken from the system for notifiable diseases (SINAN) and the Mortality Information System (SIM). Excel tabulation and statistical analysis was done in the Statistical Package for Social Sciences, version 2.1. A descriptive and inferential analysis was performed. Results: the mean number of correct responses increased from 53% to 74.3% after the intervention (p < 0.01). The adherence to professional training was 92.6%. There was a significant reduction in the vertical transmission rate of syphilis from 75% in 2013 to 40.2% in 2015. In 2014 and 2015 there were no records of infant mortality from this condition. Conclusion: the educational intervention significantly increased the knowledge of health professionals about syphilis and collaborated to reduce the rate of vertical transmission of the disease.

Objetivos: avaliar a eficiência da intervenção educacional no conhecimento dos profissionais de saúde da Atenção Básica e verificar o impacto nas taxas de transmissão vertical da sífilis congênita. Método: estudo quase-experimental, conduzido na cidade de Londrina, Paraná, no período entre 2013 e 2015. Foi realizada intervenção educacional sobre diagnóstico, tratamento e notificação com 102 profissionais com medida do conhecimento antes e após a intervenção. Os dados de incidência e mortalidade pela sífilis congênita foram retirados do Sistema de Informação de Agravos de Notificação (SINAN) e do Sistema de Informação sobre Mortalidade (SIM). A tabulação em Excel e a análise estatística no statistical Package for Social Sciences, versão 2.1. Realizou-se análise descritiva e inferencial. Resultados: a média de respostas corretas passou de 53% para 74,3% após a intervenção (p < 0,01). A adesão ao treinamento dos profissionais foi de 92,6%. Existiu redução importante na taxa de transmissão vertical da sífilis de 75% em 2013 para 40,2% em 2015. Em 2014 e 2015 não ocorreram registros de mortalidade infantil por esse agravo. Conclusão: a intervenção educacional aumentou significativamente o conhecimento dos profissionais de saúde sobre a sífilis e colaborou para a redução da taxa de transmissão vertical do agravo.
Keywords Syphilis
Congenital
Treponemal Infections
Education
Continuing
Epidemiological Surveillance
Sífilis Congênita
Infecções por Treponema
Educação Continuada
Vigilância Epidemiológica
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-coverage Ribeirao Preto
Language English
Portuguese
Spanish
Sponsor Coordenacao de Aperfeicoamento de Pessoal de Nivel Superior (CAPES)
Date 2017
Published in Revista Latino-Americana De Enfermagem. Ribeirao Preto, v. 25, p. -, 2017.
ISSN 1518-8345 (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Univ Sao Paulo, Escola De Enfermagem De Ribeirao Preto
Extent -
Origin http://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.1612.2845
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000394149600007
SciELO ID S0104-11692017000100305 (statistics in SciELO)
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/55510

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