Formação em psicologia em uma perspectiva interdisciplinar
Data
2011-12-06
Tipo
Trabalho de conclusão de curso
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Resumo
Estudo sobre o projeto político pedagógico da Unifesp – Baixada Santista prevê a formação de profissionais sustentados na base da integralidade, interdisciplinaridade e no trabalho em equipes interprofissionais. Para analisar o impacto desta nova formação, foram realizadas 20 entrevistas semi-estruturadas com alunos concluintes do curso de Psicologia no ano de 2011 a partir de suas experiências durante a formação, para investigar sua visão sobre interdisciplinaridade e o processo de saúde e cuidado. As entrevistas foram transcritas e submetidas a análise de conteúdo, com a finalidade de compreender sentidos, significações, bem como aspectos implícitos dos discursos analisados. A partir dos resultados, pode-se notar que o conceito de saúde apresentado pelos alunos mostrou-se abrangente, na medida em que a saúde não se limita apenas ao bem estar físico, psíquico e social, mas a uma ampla gama de fatores particulares para cada indivíduo.
Study about the political pedagogical project of UNIFESP –Baixada Santista for the formation of professionals supported on the basis of completeness, interdisciplinary and interprofessional teamwork. To analyze the impact of this new configuration, there were 20 semi-structured interviews with students finishing the course in Psychology in 2011, from their experiences during formation, to investigate their views on interdisciplinarity and the process of health care. The interviews were transcribed and subjected to content analysis in order to understand meanings, meanings and implicit aspects of the speeches analyzed. The results can be noted that the concept of health presented by the students proved to be comprehensive, to the extent that health is not confined to physical well-being, mental and social, but a wide range of factors particular to each individual.
Study about the political pedagogical project of UNIFESP –Baixada Santista for the formation of professionals supported on the basis of completeness, interdisciplinary and interprofessional teamwork. To analyze the impact of this new configuration, there were 20 semi-structured interviews with students finishing the course in Psychology in 2011, from their experiences during formation, to investigate their views on interdisciplinarity and the process of health care. The interviews were transcribed and subjected to content analysis in order to understand meanings, meanings and implicit aspects of the speeches analyzed. The results can be noted that the concept of health presented by the students proved to be comprehensive, to the extent that health is not confined to physical well-being, mental and social, but a wide range of factors particular to each individual.
Descrição
Citação
YAMAGUCHI, Lia Harumi. Formação em psicologia em uma perspectiva interdisciplinar. 2011. 21 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Psicologia) - Instituto de Saúde e Sociedade, Universidade Federal de São Paulo, Santos, 2011.