• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Escola Paulista de Enfermagem (EPE)
  • Teses e Dissertações
  • PPG - Enfermagem
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Escola Paulista de Enfermagem (EPE)
  • Teses e Dissertações
  • PPG - Enfermagem
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Processo educacional interprofissional participativo de prevenção de broncoaspiração: perspectiva da andragogia

Thumbnail
Date
2018-08-30
Author
Motoyama, Caio Sussumu de Macedo [UNIFESP]
Advisor
Tanaka, Luiza Hiromi [UNIFESP]
Type
Tese de doutorado
Metadata
Show full item record
Abstract
Introduction: Interprofessionality Presents Itself As A Condition Of Integrality In Health Care, As A Result Of The Effort And Confluence Of Various Knowledge Of The Concrete And Singular Space Of The Health Service, With Work Organized In A Cooperative Way, Contemplating Activities And Routines That Reflect Learning With And On The Different Members Of The Health Team. Knowing Possibilities Of Constructive And Dialogued Interaction Implies Knowing The Totality Of The Work Process. Objective: To Understand And Analyze The Educational Process In A Participatory Interprofessional Format, In An Andragogical Perspective, Through The Implementation Of An Educational Action To Prevent Bronchoaspiration In An Intensive Care Unit Of A University Hospital In São Paulo. Method: Research Of Qualitative Approach In Which The Methodological Strategy Of Action Research Was Used. An Educational Action Was Implemented Through Interprofessional Focus Groups, Composed Of Nurses, Physiotherapists, Speech Therapists, Physicians,
 
Introdução: A Interprofissionalidade Apresenta-Se Como Condição Da Integralidade Na Assistência À Saúde, Fruto Do Esforço E Confluência De Vários Saberes Do Espaço Concreto E Singular Do Serviço De Saúde, Com O Trabalho Organizado De Forma Cooperativa, Contemplando Atividades E Rotinas Que Refletem A Aprendizagem Com E Sobre Os Diferentes Integrantes Da Equipe De Saúde. Conhecer Possibilidades De Interação Construtiva E Dialogada, Implica Conhecer A Totalidade Do Processo De Trabalho. Objetivo: Compreender E Analisar O Processo Educativo Em Equipe No Formato Interprofissional Participativo, Numa Perspectiva Andragógica, Por Meio Da Implantação De Uma Ação Educativa De Prevenção De Broncoaspiração Em Unidade De Terapia Intensiva De Um Hospital Universitário De São Paulo. Método: Pesquisa De Abordagem Qualitativa Em Que Utilizou-Se A Estratégia Metodológica Da Pesquisa-Ação. Foi Implementada Uma Ação Educativa Organizada Por Meio De Grupos Focais Interprofissionais, Compostos Por Enfermeiros, Fisioterapeutas, F
 
Citation
MOTOYAMA, Caio Sussumu de Macedo. Processo educacional interprofissional participativo de prevenção de broncoaspiração: perspectiva da andragogia. 2018. 263f. Tese (Doutorado) - Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2018.
Keywords
Andragogy
Aspiration Pneumonia
Teaching Methods
Interprofessional Education
Teamwork
Educação Interprofissional
Trabalho Em Equipe
Métodos De Ensino
Pneumonia Aspirativa
Andragogia
URI
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52924
Collections
  • PPG - Enfermagem [655]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Date

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV