Arte, Ciência E Tecnologia: Um Coração Partido E A Literatura Como Remédio

Arte, Ciência E Tecnologia: Um Coração Partido E A Literatura Como Remédio

Author Silva, Marlon Ribeiro Da Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Schor, Paulo Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Oftalmologia E Ciências Visuais
Abstract Introduction: From A Philosophical Discussion With Regard To The Intellectual Formation Of The Human Being, We Discuss Herein How Literature Can Have A Formative-Aesthetic Potential Able To Foster An Aesthetic Criticism Of Technical Rationality, Which Can Be Considered, Based On The Ideas Of Philosophers Such As Habermas, Marcuse, And Horkheimer, As A Control Mechanism Within The Capitalist Mode Of Production. Objectives: Based On A Discussion About The Concept Of Aesthetic And How It Is Linked To The Knowledge That Comes From Science And Technology, We Propose The Reading Of Classical Universal Literature As A Means To Foster The Criticism Of Technical Rationality. Therefore, Our Goal Is, Based On A Didactic Empirical Experience, To Assess The Aesthetical Potential Of Literature Within The Following Scopes: Conceptual (That Is, What Can Be Construed As Technology And Correlated Concepts); Productive (In This Sense, Reflect Both On What Is Being Produced, As Well As, To Whom And Why, And The Consequences); Op

Introdução: Partindo De Um Debate Filosófico A Respeito Da Formação Intelectual Humana, Discutimos Como A Literatura Tem Pode Apresentar Um Potencial Estéticoformativo Que Pode Promover Uma Crítica Estética Da Racionalidade Técnica, Esta Compreendida, Com Base Em Filósofos Como Habermas, Marcuse E Horkheimer, Como Mecanismo De Controle No Modo De Produção Capitalista. Objetivos: Com Base Em Um Debate Sobre O Conceito De Estética E Sua Relação Com Os Saberes Gerados Científica E Tecnologicamente, Propomos A Literatura Clássica Universal Como Meio De Promover A Critica Da Racionalidade Técnica. Desta Forma, Objetivamos, Com Base Em Uma Experiência Didática Empírica, Verificar O Potencial Estético Da Literatura Nos Âmbitos: Conceitual (Ou Seja, O Que Se Entende Por Tecnologia E Conceitos Correlatos). Produtivo (Neste Sentido, Refletir Tanto Sobre O Que Se Produz; Como, Para Quem, E Porquê E Suas Consequências) Operacional (Ou Seja, A Reflexão Sobre O Agir Profissional, Seus Significados, Formas E Consequências).
Keywords Philosophical
Literature
Aesthetic
Tecnologia Em Saúde
Literatura Clássica
Filosofia
Cultura
Educação Em Saúde
Estética
Language Portuguese
Date 2018-08-30
Knowledge area Ciências Da Saúde
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 114 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6757929
Access rights Closed access
Type Thesis
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52906

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