Mapeamento do perfil do egresso de um programa de pós-graduação em otorrinolaringologia

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Date
2018-08-30Author
Silva, Maria Jose da [UNIFESP]
Advisor
Penido, Norma de Oliveira [UNIFESP]Type
Dissertação de mestradoMetadata
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Mapping alumni profile of an otorhinolaryngology postgraduate programAbstract
Introduction: To evaluate the profile of alumni of the students of Strictosensu
postgraduation programs is fundamental to qualitatively analyze the results obtained
by those programs, including graduation of professors and researchers, and also to
develop policies to obtain continuous improvements of the programs. Objectives: To
evaluate the profile of the alumni of the Otorhinolaryngology postgraduation
program
of our postgraduation program, and to analyze its impact in their professional
development. Methods: We performed a crosssectional
study, involving analysis of
the data collected from the database of students who graduated our Stricto sensu
program (masters, doctors and postdoctoral degrees) from 1979 to 2017. Results: The
Otorhinolaryngology postgraduation
program of the UNIFESP/EPM has graduated
489 students (63% master, 35% doctorate, and 2% postdoctoral degrees); most of the
former students were men (63%). Most of the alumni were M.D.s (83%), while 17%
were not. Thirtynine
percent of the alumni have published scientific studies extracted
from their thesis. Over 65% of the former students are currently working as professors.
Discussion: We observed profile changes regarding sex and formation (M.D.s and
nonM.
D.s) through the years, which may reflect historic tendencies (increase in
number of women) and also changes to the national politics directed to the
development of the postgraduation
programs. The high number of alumni who are
currently enrolled as professors also demonstrate that the objectives of our institution
are currently being adequately achieved. Conclusion: The program is graduating
professors and researchers who work in all regions of the Brazilian territory and also
abroad. There was an increase in number of the publication of scientific studies extracted from the thesis in the last two decades, and the quality of those publications
are in accordance with the standards set by CAPES in 2016. Introdução: O mapeamento do perfil dos egressos é fundamental para avaliar
qualitativamente os resultados obtidos pelos programas de PósGraduação
Stricto
sensu na formação de docentes e pesquisadores, além de auxiliar no
desenvolvimento de políticas visando à obtenção de melhoria contínua dos
programas. Objetivos: Mapear o perfil dos egressos do Programa de pósgraduação
em Medicina (Otorrinolaringologia) da UNIFESP/EPM, e analisar seu impacto na
ascensão profissional dos seus exalunos.
Método: Estudo prospectivo de
levantamento de dados dos alunos que cursaram a pósgraduação
Stricto Sensu
(mestrado, doutorado e pósdoutorado)
de 1979 a 2017. Resultados: o Programa de
Pósgraduação
em Otorrinolaringologia da UNIFESP/EPM titulou um total de 489
alunos (63% mestrado, 35% doutorado, e 2% pósdoutorado)
; a maioria dos egressos
é do sexo masculino (63%). Em relação à formação, 83% dos egressos são médicos
e 17% de outros profissionais da área da saúde não médicos. 39% dos egressos
publicaram artigos referentes às suas pesquisas originais (teses). Mais de 65% dos
egressos do programa de doutorado atualmente atuam como docentes. Discussão:
Observamos mudanças no perfil quanto ao gênero e à formação (médicos e não
médicos) ao longo dos anos, que podem refletir tendências históricas (aumento do
número de egressos do sexo feminino) e alterações da política nacional de
desenvolvimento dos programas de pósgraduação.
O número expressivo de
egressos titulados que exercem atividade de docência também demonstra que os
objetivos traçados pela instituição e pelo CAPES estão sendo atingidos. Conclusão: O
Programa está nucleando profissionais docentes e pesquisadores que atuam em
todas as regiões do território nacional e exterior. Houve crescimento do número de publicações das pesquisas das respectivas teses, com qualidade dentro do padrão
sugerido pela CAPES.
Keywords
OtolaryngologyQuality control
Quality indicators
Teaching
Education
Graduate medical education
Otorrinolaringologia
Controle de qualidade
Indicadores de qualidade
Ensino
Educação
Pós-graduação em educação médica