• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH)
  • Teses e Dissertações
  • PPG - História da Arte
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH)
  • Teses e Dissertações
  • PPG - História da Arte
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A Persistência Da Imagem, Entre Os Ex-Votos E As Xilogravuras: A Constituição De Uma Tradição

Thumbnail
View/Open
2018-0672.pdf (9.034Mb)
Date
2018-04-23
Author
Alcantara, Andreia De [UNIFESP]
Advisor
Pereira, Andre Luiz Tavares [UNIFESP]
Type
Dissertação de mestrado
Metadata
Show full item record
Abstract
The Purpose Of This Work Is To Analyse Recurring Practices, Themes And Imagine Son Both, The Art Of The Ex-Votos (Devotional Art Pieces Made And Given By A Faithful Person To A Certain Patron Saint To Thank For A Granted Grace), From The State Of Minas Gerais, And The Popular Engraving Art Made By People From The Northeast Region Of Brazil. To Do So, It Was Used Ex-Votos Material Dating Back To The Eighteenth, Nineteenth And Early Twentieth Centuries Painted In Minas Gerais State, From Two Collections Of Iphan (Instituto Do Patrimônio Hístórico E Artístico Nacional " Minas Gerais Branch) And A Private Collection Of Contemporary Engraving North-Eastern Artists, From Map (Museu De Arte De Diadema " São Paulo"S District). This Analysis Intends To Seek The Origins Of The"Popular Art" Concept; To Show, By Studying The Dialog Between Both Arts In Time And Space, A Tradition Pathway; To Analyse The Pattern Of Transmitting And Receiving Art, Likewise,Analyseformal Repetition Using Elements Eventually From Erudite Met
 
O Objetivo Desse Trabalho É Analisar Um Conjunto De Práticas Recorrentes Tanto Na Pintura Ex-Votiva Mineira Quanto Na Gravura Popular Nordestina E Lança Mão, Para Isto, De Uma Série De Análises Comparativas Tomando Como Referência De Origem Os Ex-Votos De Duas Coleções Adquiridas Pelo Iphan E Datadas Dos Séculos Xviii, Xix E Início Do Xx, E Como Base De Referência Mais Atual, As Gravuras De Produção Contemporânea Presentes No Acervo Do Map, Museu De Arte Popular De Diadema. Pretende-Se Com Essa Análise, Buscar As Origens Da Definição Do Conceito De Arte Popular, Apontar Um Sistema De Tradição Como Mecanismo De Transferência De Interpretação Continuada, Analisar Os Modos De Transmissão E Recepção Que Orientam Prática Artística E Analisar Continuidades Demonstráveis Que Se Apresentam Por Meio De Repetições Formais, Muitas Delas Apropriadas De Códigos Que São De Natureza Eventualmente Erudita.
 
Keywords
Popular Art
Popular Culture
Ex-Votos
Wood Engraving Art
Arte Popular
Cultura Popular
Ex-Votos
Xilogravura
URI
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52730
Collections
  • PPG - História da Arte [109]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Date

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV