A Multimodalidade Na Abertura De Unidades E De Capítulos Em Um Livro Didático De Língua Portuguesa

A Multimodalidade Na Abertura De Unidades E De Capítulos Em Um Livro Didático De Língua Portuguesa

Author Bitencourt, Alexandre Passos Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Vian Junior, Orlando Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Letras
Abstract This Dissertation Aims To Analyze Multimodal Aspects At The Opening Of The Units And Chapters Of The Portuguese Language Textbookfor The Ninth Year Of Basic Education, Portuguêslinguagens (Cereja; Magalhães, 2012), Approved By The National Textbook Program From 2014. The Goal Of This Paper Is To Specifically Analyze How Visual And Verbal Modes Are Integrated As Proposed By Painter, Martin And Unsworth (2013),Usually Because Images In The Textbook Tend To Situate The Reader More As An Observer Than As A Real Reader, Therefore, Can This Contribute To Distance Him/Her From The Image In Order To Learn From What Happens In The Image, Since It Is A Semiosis With Plenty Of Multiple Meanings. To Do So, We Have Adopted Systemic Functional Linguisticsas A Theoretical Framework To Analyze The Register Variables (Field, Tenor And Mode), Proposed By Halliday (1989) And Eggins (2004) To Verify How The Variable Mode Can Allow Meaning Making. It Isalsopart Of The Theoretical Framework The Grammar Of Visual Design Proposed By

Esta Dissertação Tem Como Objetivo Analisar Aspectos Da Multimodalidade Na Abertura Das Unidades E Dos Capítulos Do Livro Didático De Língua Portuguesa (Ldlp) Para O Nono Ano Do Ensino Fundamental, Português Linguagens (Cereja; Magalhães, 2012), Aprovado Pelo Programa Nacional Do Livro Didático (Pnld) De 2014. Objetiva-Se, Especificamente, Analisar Como Se Configura A Integração Entre Os Modos Visual E Verbal Conforme Proposta Por Painter, Martin E Unsworth (2013), Geralmente Porque O Tratamento Dado Às Imagens No Livro Didático (Ld) Tende A Situar O Leitor Mais Em Direção Ao Campo Da Observação Do Que Na Leitura Propriamente Dita, Dessa Forma, Pode Contribuir Para Distanciá-Lo Da Imagem A Fim De Aprender Com Os Elementos Dela, Já Que Se Constitui Como Uma Semiose Carregada De Múltiplos Significados. Para Tanto, Adotamos Como Perspectiva Teórica A Linguística Sistêmico-Funcional Para Analisar As Variáveis De Registro (Campo, Relações E Modo), Propostas Por Halliday (1989) E Eggins (2004), Para Verificarmos Co
Keywords Multimodality
Textbook
Grammarof Visual Design
Multimodalidade
Livro Didático
Linguística Sistêmico-Funcional
Gramática Do Design Visual
Ensino De Língua Portuguesa
Language Portuguese
Date 2018-06-08
Research area Linguagem Em Novos Contextos
Knowledge area Lingüística, Letras E Artes
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6369338
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52266

Show full item record




File

Name: 2018-0193.pdf
Size: 3.709Mb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account