A tabuada em diferentes tempos pedagógicos: do ensino ativo para a escola ativa

A tabuada em diferentes tempos pedagógicos: do ensino ativo para a escola ativa

Author Rodrigues, Dirce Lurdes Pires Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Valente, Wagner Rodrigues Valente Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Educação e Saúde na Infância e Adolescência
Abstract The dissertation "The arithmetic table in different educational stages: from active teaching to active school," analyses the transformation of arithmetic tables, as didactic and pedagogical instrument, during the post-republic educational renovations. The work is written from an historical point of view, and the cultural history is the methodological approach. Within the historical perspective, the research of the sources considers the educational periodicals inserted into the digital repository of Santa Catarina, in the History of Mathematics Education area, one of the research projects of History of Mathematics Education Group in Brazil. From the empiricism of the secular school to the systematization of teaching in which the psychology emerges to give subsidies to education, the narrative of the arithmetic table trajectory permits, first of all, that educators think the arithmetic table sometimes as an isolated understanding and its peculiarities, and sometimes as a component of a school culture transformation within each temporality, agent / instrument, a variety of methods and procedures operating in all the basic knowledge of learning, in particular in arithmetic.

A dissertação "A tabuada em diferentes tempos pedagógicos: do ensino ativo para a escola ativa", analisa as transformações da tabuada, como instrumento didático-pedagógico, durante as renovações educacionais pós-república. O trabalho está elaborado numa abordagem historiográfica, sendo a História Cultural a opção teórico-metodológica escolhida. Dentro da perspectiva histórica, a investigação das fontes toma como ponto de partida os periódicos educacionais privilegiando os inseridos no repositório digital de Santa Catarina, na área destinada à História da Educação Matemática e que compõe um dos projetos de pesquisa do Grupo de História da Educação Matemática no Brasil. Do empirismo da escola laica à sistematização do ensino em que a psicologia desponta para dar subsídios à educação, a narrativa da trajetória da tabuada favorece os educadores, antes de tudo, a pensar a tabuada ora de modo isolado no entendimento de suas particularidades, ora como componente de uma cultura escolar em transformação dentro de cada temporalidade, agente/instrumento, num magma de métodos e procedimentos atuando na aprendizagem do conjunto de saberes elementares, em específico no cálculo aritmético.
Keywords arithmetic tables
mathematics
active education
active school
tabuada
matemática
ensino ativo
escola ativa
Language Portuguese
Date 2015-08-25
Published in RODRIGUES, Dirce Lurdes Pires. A tabuada em diferentes tempos pedagógicos: do ensino ativo para a escola ativa. 2015. 84 f. Dissertação (Mestrado) - Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Guarulhos, 2015.
Research area Ensino
Knowledge area Multidisciplinar
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 84 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=2736365
Access rights Closed access
Type Dissertation
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/46257

Show full item record




File

Name: Dissertação de ... Lurdes Pires Rodrigues.pdf
Size: 1.777Mb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account