Especialização em Educação Socioambiental e Sustentabilidade

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    Acesso aberto (Open Access)
    Histórias pessoais como ferramenta de representatividade e conscientização sobre as mudanças climáticas
    (Universidade Federal de São Paulo, 2023) Zani, Silvia Vieira Martins [UNIFESP]; Mazzoni, Alessandro Mendonça; http://lattes.cnpq.br/5462424587820607; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
    This article investigates the potential of personal stories as tools to raise individual awareness about climate change. Through a comprehensive literature review, a gap in the literature on the core of this article was identified. By delving into two specific studies, the intrinsic role of personal narratives in transforming individuals into protagonists of their own stories was explored. This endeavor aimed to understand how such accounts could influence self-perceptions and engagement with environmental issues. Drawing inspiration from Marshall Ganz's work on the power of stories in social movements, and Ana Tereza Camasmie's exploration of the intersection between personal narratives and philosopher Hannah Arendt's thoughts on statements about historical-social events, a journalistic action plan for environmental education was proposed. This plan consists of four stages: the collection and selection of personal stories anchored in climate change, the creation of engaging narratives driving empathy and reflection, the dissemination of these narratives through appropriate media platforms, and the subsequent evaluation of the impact of these stories on awareness and the fostering of collective actions towards climate change. The conclusion supports the notion that personal stories emerge as essential means for awareness and mobilization in the context of climate change. However, it underscores the necessity of strategically exploring how these narratives can be employed to foster a deeper understanding of the subject and to catalyze collective actions, thus paving the way toward a sustainable future.
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    Acesso aberto (Open Access)
    Educação e sensibilização ambiental para crianças: Relato de uma experiência em uma escola de educação básica da rede pública de São Paulo - SP
    (Universidade Federal de São Paulo, 2023) Rocha, Maria Inez [UNIFESP]; Mazzoni, Alessandro Mendonça; http://lattes.cnpq.br/5462424587820607; http://lattes.cnpq.br/5808007092655025; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
    Práticas de educação ambiental transversais são recomendadas em diversos instrumentos legais. Percebe-se no entanto, uma dificuldade por parte de professores em aplicar tais recomendações na prática diária da sala de aula. O presente trabalho apresenta um relato da aplicação de uma proposta de sensibilização ambiental em uma escola da rede pública municipal de São Paulo. Por meio de uma sequência didática envolvendo aspectos de educação alimentar, artes cênicas e ciências biológicas, os estudantes puderam exercitar e aprimorar a autonomia na aprendizagem, a vinculação com a natureza e melhoria de hábitos alimentares.
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    Acesso aberto (Open Access)
    Processos de implantação de Parques Municipais, conflitos e participação social: estudo de caso do Parque Natural Municipal Cabeceiras do Aricanduva
    (Universidade Federal de São Paulo, 2023) Lansoni, Mayra Seki [UNIFESP]; Mazzoni, Alessandro Mendonça; http://lattes.cnpq.br/5462424587820607; http://lattes.cnpq.br/7539426340261851; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
    Unidade de Conservação (UC), são áreas protegidas e asseguradas por Lei (Sistema Natural de Unidade de Conservação (SNUC), 2000) e surgem como estratégias para barrar impactos antrópicos negativos e buscar a preservação da mata e animais nativos. Cada categoria de UC possui uma finalidade específica, de acordo com seus atributos, norteadas pelo SNUC e suas diretrizes fazem referência à participação social desde o início da criação até a sua gestão. Diante do exposto, a ideia do presente capítulo não é esgotar o assunto, mas explorar um apanhado de informações dos processos de implantação de UCs, especialmente de parques municipais, no que tange a participação da sociedade durante a criação do mesmo e eventuais casos de conflitos sociais.
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    Acesso aberto (Open Access)
    Práticas de educação ambiental de base comunitária em territórios educativos como forma de conexão com a natureza: um estudo de caso na Ilha do Bororé, extremo sul da cidade de São Paulo
    (Universidade Federal de São Paulo, 2023) Pedroso, Daniela Cruz [UNIFESP]; Novais, Renata Fermino [UNIFESP]; Mazzoni, Alessandro Mendonça; http://lattes.cnpq.br/5462424587820607; http://lattes.cnpq.br/8730134766942134; http://lattes.cnpq.br/5963798113033439; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
    The present work is a case study, carried out at Casa Ecoativa, created in 1998, from the struggle for basic rights for the community of Ilha do Bororé, a neighborhood located in an Environmental Protection Area, on the banks of the Billings Dam, extreme south of São Paulo. Casa Ecoativa promotes an educational territory, with socio-environmental engagement in the construction of a plural education that transcends the school walls and guarantees continuous learning and the full development of those involved, with special attention to children, adolescents and young people. The main focus of this research was to analyze the socio-environmental actions developed by Casa Ecoativa in the region, since its creation, focusing, in particular, on activities involving young people. Seeking to understand how the practices of community-based Environmental Education developed by Casa Ecoativa awaken in young people a sense of belonging to their territory and bond with nature. Analyzing the projects developed and in progress, focusing on the participation of young people, it was possible to identify that these actions awaken a sense of belonging and connection with nature. The work carried out by Casa Ecoativa should serve as an example so that other communities feel encouraged to promote activities where young people can be protagonists. The construction of an educational territory based on networking is the main point for the success of so many projects. Therefore, we realize how important it is to promote educational territories in the peripheries. It is in the collective that transformations happen.
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    Acesso aberto (Open Access)
    Raízes Sustentáveis: Um projeto para a Igreja Presbiteriana de São Miguel Paulista
    (Universidade Federal de São Paulo, 2023) Azevedo, Juliana Valentim Oliveira de [UNIFESP]; Mazzoni, Alessandro Mendonça; http://lattes.cnpq.br/5462424587820607; http://lattes.cnpq.br/0376229633918852; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
    Este artigo apresenta um projeto de educação socioambiental realizado na Igreja Presbiteriana localizada em São Miguel Paulista, um bairro periférico da cidade de São Paulo. O objetivo do projeto é conscientizar a comunidade sobre a gestão de resíduos sólidos e promover ações práticas nesse sentido. Ele inclui encontros abertos para diálogos sobre preservação ambiental, criação de um ponto de coleta de resíduos especiais, prática de coleta seletiva, brechó, feira de troca de itens sustentáveis, debates, oficinas e exibição de documentários. A metodologia envolve a aprovação formal do projeto, aplicação de questionários e análise dos resultados. O projeto busca não apenas conscientizar, mas também incentivar práticas sustentáveis na comunidade, contribuindo para o desenvolvimento de um bairro mais responsável e engajado com a preservação do meio ambiente, seguindo as diretrizes da Política Nacional de Resíduos Sólidos e promovendo a inclusão e o desenvolvimento sustentável na periferia.