Navegando por Palavras-chave "sick children"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)A criança e sua pele: uma etnografia sobre as estratégias de viver com dermatite atópica(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2015-09-17) Zaninetti, Bruna [UNIFESP]; Freitas, Marcos Cezar de [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Ethnographic research, which had as object of study children in continuous treatment after the diagnosis of atopic dermatitis. The proposal was to understand how the ongoing experience of being sick chronically interfere in family life and in everyday school life of children and adolescents with atopic dermatitis. Data collection was carried out through monitoring of children with atopic dermatitis and the main strategy to obtain data was the organization of field notes with the main events in the school routine and outpatient children. The initial place of the research was a clinic of allergy and immunology of a university and this territory observation was extended to the family and school life of the research subjects. The main objectives were to identify how the situation reveals the significance of having atopic dermatitis; understand the meaning that children with atopic dermatitis and their families attribute to the disease and identify the stigmas that the situation of being chronically ill can create. As a theoretical framework we used the categories of Goffman (2004; 2010; 2012), with which you can analyze in relational perspective the child's behavior in specific situations. The dissertation was divided in two parts, one with the theoretical chapters that presented the conception of body assumed in the research, a clinical description of the atopic dermatitis and the theoretical referential system and methodological, which used to reference the authors: Le Breton (2011; 2013) Mauss (2003), Geertz (2012), Laplantine (2010) and Goffman (2008; 2010; 2012). In the second part was presented a description of the scenarios and situations observed during the survey. Through research it became clear that the difficulties of having a skin disease not restricted to organic questions, but also present themselves in interactions with the others in different situations, requiring that children create and recreate strategies for living with the disease that have.
- ItemAcesso aberto (Open Access)A escolarização de crianças crônicas ou gravemente enfermas: (in)visibilidades(Cadernos de Pesquisa, 2021-03-11) Freitas, Marcos Cezar de; Santos, Cristiane Flores dos; http://lattes.cnpq.br/6855478178963979Este artigo apresenta reflexão resultante da pesquisa sobre grupos de pesquisa dedicados ao tema da escolarização de crianças crônica ou gravemente enfermas. Mais do que um levantamento de base quantitativa, o objetivo central foi o de apresentar um questionamento à estrutura universit ária brasileira quanto ao lugar da questão no âmbito do tripé ensino, pesquisa e extensão. Foram considerados aspectos históricos para possibilitar compreender a presença do tema na tradição da educação especial brasileira. Foram abordados autores, obras e categorias analíticas que têm configurado as redes e repert órios acadêmicos desse campo. O quadriênio de avalia ção da CAPES foi utilizado como critério para levantar grupos de pesquisa no CNPQ e a abrangência foi nacional, uma vez que as plataformas de busca das agências de fomento à pesquisa serviram de base para obtenção de dados. As referências ao ensino de graduação e a projetos de extensão se restringiram ao Estado de São Paulo, considerando a inviabilidade de obter dados nacionais a respeito, nos limites de um único artigo. A análise demonstrou onde, o quê e quem produziu a respeito entre 2013 e 2016. Nas considerações finais a fragmentação universitária sobre o objeto foi abordada e a predominância de dados de pesquisa sobre dados relacionados à presença do tema nos universos da formação de professores e dos projetos de extensão foi analisada.