Navegando por Palavras-chave "Biomedicina"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)Géis nanoestruturados por hidróxidos e óxidos metálicos: uma otimização de sistemas binários de solventes(Universidade Federal de São Paulo, 2023-02-28) Tabuti, Thiago Galeote [UNIFESP]; Triboni, Eduardo Rezende; http://lattes.cnpq.br/7907094933095175; http://lattes.cnpq.br/4081141430396271Uma nova metodologia para obtenção de NPs de ZnO baseada em um sistema Glicerol-Ureia (GU) foi criada na EEL-USP e vem sendo otimizada. No presente trabalho foi proposta a troca da ureia por isopropanol e avaliada a influência da proporção molar dos solventes e da temperatura. O resultado dessa substituição foi a obtenção de um gel nanoestruturado com ZnO. No método GU, explorou-se a inflência da quantidade molar dos reagentes sal de zinco:base hidroxílica e da temperatura, onde algumas condições foram determinantes para a formação total de ZnO ou para a obtenção do intermediário Zn(OH)2. Também foi testada uma nova abordagem com um sistema de borbulhamento de amônia em glicerol, que resultou na formação de ZnO com morfologia de agulhas. O método GI foi replicado para o precursor de magnésio, que resultou em um gel formado por Mg(OH)2, que posteriormente gerou novas possibilidades de calcinação (do gel ou do xerogel), resultando em conformações diferentes. A estrutura do gel permite amplas possibilidades de funcionalização a partir da utilização de aditivos para a formação de materiais híbridos e compósitos para determinadas aplicações. Nesse sentido, os géis contendo Zn(OH)2 e Mg(OH)2 foram misturados para formar um material hibrido com ZnO e MgO após a calcinação, o que resultou em morfologias diferentes das esperadas. Os materiais obtidos foram caracterizados por DRX, MEV, MET. Por fim, o ZnO obtido pelo método GU foi aplicado no recobrimento de arcabouços biomédicos e foi avaliada a sua atividade antimicrobiana, gerando resultados promissores.
- ItemAcesso aberto (Open Access)ITINERÁRIOS TERAPÊUTICOS EM CONSTRUÇÃO: Aids, Biomedicina e Religião(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2010-02-24) Pinho, Paula Andréa [UNIFESP]; Pereira, Pedro Paulo Gomes [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The following text is an ethnography of the therapeutic itineraries of people with HIV/Aids. The goal is to make an approximation of the relationship between health/illness and religion, from the assessment of therapeutic constructed and experienced. The idea that guides the study is that, although biomedicine holds the legitimate monopoly of therapeutic solutions, it does not constitute a single reference for thinking about them. Therefore, assuming the existence of numerous therapies, the objective is to map the joints that are established between the biomedical and religious solutions in context of the epidemic. The ethnography at the Centro de Referência e Treinamento in STD/Aids in São Paulo – a center that serves HIV-infected patients – has shown complex itineraries in which the subjects use a range of therapies and blend biomedical treatments and religious therapies. The ethnographic enterprise tried to follow these paths and verify how these people represent, articulate and experience these therapies. For the patients from this study, the relationship announced between the categories of disease and treatment does not separate the religious and biomedical therapies: instead, it was observed a continuum between the two healing practices. And those who circulate among them by promoting the articulation of their symbols make them in their therapeutic itinerary always suitable for further transformation.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Itinerários terapêuticos: trajetórias entrecruzadas na busca por cuidados(UNESP, 2012-06-01) Pinho, Paula Andréa [UNIFESP]; Pereira, Pedro Paulo Gomes [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The general purpose of this paper is to present the therapeutic itineraries of HIV-positive people. These courses, consisting of unusual blends and compositions, reveal the complex ways in fighting HIV/AIDS taken by people who undergo therapies trying to restore or preserve health. Admitting the existence of numerous available treatments, we analyze the itineraries of therapies known as being of the religious type in their relation to the biomedical model. Ethnography revealed that the interlocutors do not separate the religious and the biomedical therapy on different levels. What stood out was the simultaneous interaction of the two solutions employed for the same purpose: health. It was possible to observe a therapeutic continuum, i.e., the options are not isolated; rather, they appear as consecutive parts that flow without clearly demarcated boundaries.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Negociando curas: um estudo das relações entre indígenas e profissionais do Projeto Xingu(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014-06-27) Assumpção, Karine [UNIFESP]; Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)A partir da análise das problemáticas envolvidas nas relações de negociação de cura estabelecidas antes e depois do Subsistema de Saúde Indígena do Sistema Único de Saúde (SASISUS) no Brasil, o foco desta dissertação recai sobre a relação existente, há quase cinquenta anos, entre os profissionais de saúde não-indígenas do Projeto Xingu, Escola Paulista de Medicina (EPM), atualmente parte integrante da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), e as populações indígenas, principalmente os povos que vivem no Baixo, Médio e Leste Xingu. Assim, através de observações participativas em locais de ação do Projeto Xingu, tanto em São Paulo como na Terra Indígena do Xingu (TIX), além de entrevistas com os protagonistas, foi possível perceber como, no movimento concomitante de acessar seus códigos e incorporar alguns códigos indígenas, os profissionais ligados ao Projeto Xingu ressignificam a biomedicina, as políticas públicas em saúde e a formação biomédica. Ao experimentarem os valores e noções indígenas, se tornando branquígenas, os profissionais não-indígenas há mais tempo envolvidos nessa relação começam a enxergar o limiar entre salvar vidas e salvar (respeitar) a diversidade cultural, transitando de um a outro lado dessa liminaridade através do conceito ampliado de saúde e de bem-estar (cultural). Tornam-se, assim, mediadores políticos especialistas em problemas de comunicação (comunicose), “doença” endêmica em contextos interculturais como o da saúde indígena.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Nem doente, nem vítima: o atendimento às lesões autoprovocadas nas emergências(ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva, 2009-12-01) Machin, Rosana [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This paper shows concepts and practices of health professionals regarding cases of self-injury. It is problematized the existent gap between professionals training based in the biomedical model and practices, in which are presented dimension not considered for biomedicine. The empiric reference is a public emergency hospital in the city of São Paulo. The qualitative nature study was developed by observing attendances, consults to medical records and interviews with health professionals. The underlying question is related to intelligibility model of the illness, based in the body as a privileged locus of care, and illness as accidental event. Contradictively, self-injury situations (suicide attempts, drug and alcohol abuse) are analyzed as intentionally events, consequence of a choice, implicating no identification of their authors as patients or victims of care.
- ItemSomente MetadadadosO Projeto Xingu: Um estudo sobre a mediação entre médicos da EPM e populações indígenas(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2011-12-02) Assumpção, Karine [UNIFESP]; Rufino, Marcos Pereira [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/3823145049624146; http://lattes.cnpq.br/3974807407333536; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Since 1965, the Escola Paulista de Medicina (EPM), currently the Federal University of São Paulo (UNIFESP), began a collaboration in the health care of the indigenous peoples of the Xingu Indigenous Park (PIX), whose performance, after several changes, was restricted to the central region of the park, which includes the Caiabi, Juruna, Ikpeng, Suyá and Trumai ethnic groups. In addition to these, the university also helps the Kamaiurá, to the south, and the Waurá of the Aruak village. Thus, the research carried out sought to deepen the question of the relativization of both medicines based on the experience of the Xingu Project, the name given to the organization within the university that takes care of this indigenous health policy, in which doctors and health professionals come into constant contact with Amazonian indigenous populations, and must necessarily mediate cultural conceptions. This framework made it possible to formulate questions such as: Is there any kind of dialogue between doctors and shamans and shamans at some point in the treatment and prevention of diseases that plague indigenous populations? Are the doctors who come into contact with these traditional, shamanic practices affected – using the definition of FRAVET-SAADA – in any way by them? Do they allow themselves to accept the complementation that indigenous knowledge adds to biomedicine at some point in their medical practice? Are there any practical examples of the relativization of biomedicine in relation to indigenous medicines? All these questions are useful for a broader understanding of this relationship between EPM doctors and PIX indigenous people, which can lead us to new considerations about, for example, the possibility of establishing effective public policies in contexts of interethnic encounter with different knowledge. doctors.