Trabalhos de conclusão de curso
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Navegando Trabalhos de conclusão de curso por Orientador(es) "Abreu, Claudia Barcelos de Moura [UNIFESP]"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)INSERÇÃO NO MUNDO DO TRABALHO DE EGRESSOS DA PEDAGOGIA DA UNIFESP (2011-2021)(Universidade Federal de São Paulo, 2022-01-18) Moraes, Valéria de [UNIFESP]; Abreu, Claudia Barcelos de Moura [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/3114393461757020As mudanças no mundo do trabalho nas últimas décadas têm impactado consideravelmente as condições de trabalho e gerando novas demandas de formação aos trabalhadores de todas as áreas da economia, seguramente com impactos distintos quando segmentamos os setores e as atividades laborais. Desse modo, o objetivo desse trabalho de conclusão de curso é dar continuidade à pesquisa iniciada em 2013 por Luiz Paulo Ferreira Santiago (2014), estudante da Unifesp, que em sua pesquisa de Iniciação Científica Inserção no mundo do trabalho dos egressos da Pedagogia da UNIFESP:onde estão, o que fazem? apresentou e analisou dados da inserção no mundo do trabalho dos egressos do curso de Pedagogia da Unifesp. Da mesma forma, dando prosseguimento à pesquisa, agora com os egressos de 2011 a 2021, esperamos conhecer as dinâmicas que perpassam as atuais condições de trabalho e a vida laboral, considerando o contexto pós-reforma trabalhista, aprovada pela Lei 13467 de 2017. A tipologia metodológica adotada para a coleta de dados foi o contato coletivo, por meio de um questionário on-line enviado para redes sociais nas quais contemplam os egressos. Foram respondidos 40 questionários de um total de 495 egressos para o período de 2011 a 2021. Importante delimitar a abrangência dos resultados, pois trata-se de pesquisa qualitativa, o que nos propicia conhecer as condições de trabalho da amostra, mas nos impede de generalizar tais evidências. A partir da análise é possível concluir que, desde o ingresso na universidade, durante sua jornada acadêmica e após a conclusão do curso, mais de 80% dos egressos que responderam nosso questionário estão atuando na área e pretendem dar segmentos aos estudos. Observa-se também a prevalência em nossa amostra de estudantes brancos. Além disso, a pesquisa também mostra a questão de gênero, na qual a Pedagogia da Unifesp segue sendo um universo predominantemente feminino.
- ItemSomente MetadadadosOs itinerários formativos dos professores de Educação de Jovens e Adultos – EJA: um estudo de caso da rede municipal de Educação de Guarulhos/SP(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2011-12-16) Protti, Cássia Peres [UNIFESP]; Abreu, Claudia Barcelos de Moura [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/3114393461757020; http://lattes.cnpq.br/0904460801383110; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The aim of the research was to analyze the data collected in the survey " The formative itinerary from teachers of Youth and Adults - EJA, the Municipal Education Guarulhos / SP" (Protti, 2009). The data analyzed through a qualitative approach, refer to a sample of 71 teachers and show that, in most cases, the teachers teach in the early years of elementary school of EJA modality, are in the career of teaching at least 11 years, and in the area of EJA from 1 year to 5 years. Such evidence suggests that teachers begin their career in the classroom with students at the proper age for school education. Most have training in higher education, but with lack of specific content to work with young people and adults. Thus it is clear that the group considered to take their practice teaching contents and methodology of the models of education directed at children. The data also indicate that it is along its insertion in the area of adult education and through continuing education that professionals initiate and deepen that particular area. As a conclusion of the research there is evidence that the formation process of EJA teachers is basically in-service or graduate courses and not in its initial formation, which points to a fundamental role in the politics of core continuing education manager of EJA.
- ItemSomente MetadadadosSob o Silêncio Escolar: uma análise das práticas da professora mediadora em uma escola da rede estadual de São Paulo(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2011) Maciel, Ana Cláudia de Amorim [UNIFESP]; Abreu, Claudia Barcelos de Moura [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/3114393461757020; http://lattes.cnpq.br/7080425872020324; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The present research had as an objective analyze the mediator teacher practices in a public school of São Paulo using black race as a category to analyze. The discrimination which black people has been suffered among the years comes from a historic process which brought as a result the devaluation of the black race. Both discrimination and race prejudice have been present in several spaces of the society and reinforced in the school environment. The figure of mediator teacher as a specific function of São Paulo Education Secretary, created to finish with the conflicts among students in some public schools of São Paulo, appears as a possible solution so that conflicts comes from that discrimination can be resolved at least in the school environment. This work is, therefore, the result of a field research made as a requirement to obtain a bachelor’s degree in Pedagogy in São Paulo Federal University. The field research was made in a public school of São Paulo located in the city of Guarulhos. As a result, I introduce how I thought the research in the beginning and how it was finally made. I too make a theoretical collection from many authors who write about prejudice and race discrimination and I mention the creation of the function of school mediator teacher, describing a little its performance as well as its relation with the conflicts occurred in the school. I mention the use of “bullying” term and how it can hide the race prejudice reinforcing the inequality. Finally, I introduce the results of the research and possible solutions so that race equality can be more present in the school environment.