Mati Diop e o cinema franco-senegalês: mulheres, transnacionalismo e realismo mágico a partir de Atlantique (2019)
Data
2023-12-23
Tipo
Trabalho de conclusão de curso
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Resumo
Esta pesquisa se dedica à análise e discussão do filme Atlantique (2019), da diretora franco-senegalesa Mati Diop, primeira diretora negra a concorrer à principal categoria da premiação do Festival de Cannes, a Palma de Ouro, durante a 72a edição do Festival de Cannes (2019). A pesquisa traça um breve panorama do cinema africano a partir de uma revisão histórica da formação do estado do Senegal, bem como o surgimento do cinema africano e a presença de uma produção feminina. Com o objetivo de compreender quais fatores e condições foram determinantes para inserção da diretora franco-senegalesa no campo do cinema e sua premiação, fizemos uma investigação acerca da origem da artista, como seu capital social e cultural, e suas produções anteriores.
This research is dedicated to the analysis and discussion of the film Atlantique (2019), by French Senegalese director Mati Diop, the first black director to compete for the main category of the Cannes Festival award, the Palme d'Or, during the 72nd edition of the Festival de Cannes (2019). The research outlined a brief overview of African cinema based on a historical review of the formation of the state of Senegal, as well as the emergence of African cinema and the presence of female production. With the aim of understanding which factors and conditions were decisive for the French-Senegalese director's insertion in the field of cinema and her award, we carried out an investigation into the artist's origins, such as her social and cultural capital, and her previous productions.
This research is dedicated to the analysis and discussion of the film Atlantique (2019), by French Senegalese director Mati Diop, the first black director to compete for the main category of the Cannes Festival award, the Palme d'Or, during the 72nd edition of the Festival de Cannes (2019). The research outlined a brief overview of African cinema based on a historical review of the formation of the state of Senegal, as well as the emergence of African cinema and the presence of female production. With the aim of understanding which factors and conditions were decisive for the French-Senegalese director's insertion in the field of cinema and her award, we carried out an investigation into the artist's origins, such as her social and cultural capital, and her previous productions.
Descrição
Citação
AVELINO, Larissa de Souza. Mati Diop e o cinema franco-senegalês: mulheres, transnacionalismo e realismo mágico a partir de Atlantique (2019). Monografia (Graduação em História da Arte) - Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo. São Paulo, p. 69. 2023.