Rap como ferramenta de tomada de consciência e autoestima - cultura em movimento das pessoas negras e periféricas na Baixada Santista
Data
2023-07-10
Tipo
Trabalho de conclusão de curso
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
Este trabalho aborda o rap como uma ferramenta de tomada de consciência e autoestima das pessoas negras na Baixada Santista, destacando seu papel como uma cultura em movimento. Inicialmente, são explorados os conceitos de colonialismo, diáspora africana e subjetividade negra, com o objetivo de compreender como a história e a experiência coletiva influenciam na formação da identidade e na luta por reconhecimento e igualdade. Em seguida, é realizado um resgate histórico da origem do rap, partindo da Jamaica colonial até sua consolidação no bairro do Bronx, em Nova York, nos anos 1970. Destaca-se também a chegada desse movimento ao Brasil, influenciando a cena musical e cultural de São Paulo. É ressaltada a capacidade do rap de transmitir mensagens e narrativas relevantes, abordando questões sociais, raciais e de desigualdade, e de se adaptar às realidades locais. Na Baixada Santista, o rap e o hip-hop encontram espaço para se expressar e se consolidar como formas de resistência e representação das comunidades negras e periféricas. Diversos artistas e grupos locais contribuem para a disseminação dessa cultura, utilizando as letras e as performances como instrumentos de conscientização, empoderamento e denúncia das injustiças sociais e raciais presentes no território. As expressões do rap e do hip-hop na Baixada Santista são diversas e abrangem desde o funk de relato até o rap de protesto, passando pela batalha de rima e pelo rap feito por mulheres. Essas manifestações culturais encontram eco nas vivências e experiências das pessoas negras da região, proporcionando um espaço de representatividade e pertencimento, fortalecendo a autoestima e a identidade desses indivíduos. Portanto, o rap na Baixada Santista se consolida como uma cultura em movimento, capaz de promover a conscientização política, o fortalecimento da autoestima e a luta por direitos e igualdade das pessoas negras. Sua origem na diáspora africana, sua adaptação e consolidação em São Paulo e sua expressão na Baixada Santista demonstram a capacidade transformadora dessa forma de expressão artística, que transcende a música e se torna uma poderosa ferramenta de resistência e mobilização das comunidades negras e periféricas na região.
This paper explores rap as a tool for raising awareness and promoting self-esteem among black individuals in Baixada Santista, highlighting its role as a dynamic culture. Initially, concepts of colonialism, the African diaspora, and black subjectivity are explored to understand how history and collective experience influence identity formation and the struggle for recognition and equality. Next, a historical overview of the origin of rap is provided, tracing its roots from colonial Jamaica to its consolidation in the Bronx neighborhood of New York City in the 1970s. The arrival of this movement in Brazil and its influence on the music and cultural scene in São Paulo are also emphasized. The rap's ability to convey relevant messages and narratives addressing social, racial, and inequality issues, as well as its adaptability to local realities, is underscored. In Baixada Santista, rap and hip-hop find space to express themselves and establish as forms of resistance and representation for black and marginalized communities. Numerous local artists and groups contribute to the dissemination of this culture, using lyrics and performances as instruments for awareness, empowerment, and denunciation of social and racial injustices in the region. The expressions of rap and hip-hop in Baixada Santista are diverse, ranging from conscious funk to protest rap, encompassing rap battles and female-driven rap. These cultural manifestations resonate with the experiences and realities of black individuals in the region, providing a space for representation and belonging, thereby strengthening self-esteem and identity. Therefore, rap in Baixada Santista solidifies itself as a moving culture capable of promoting political awareness, bolstering self-esteem, and advocating for the rights and equality of black individuals. Its origins in the African diaspora, adaptation and consolidation in São Paulo, and expression in Baixada Santista demonstrate the transformative power of this artistic form of expression, transcending music and becoming a powerful tool for resistance and mobilization within black and marginalized communities in the region.
This paper explores rap as a tool for raising awareness and promoting self-esteem among black individuals in Baixada Santista, highlighting its role as a dynamic culture. Initially, concepts of colonialism, the African diaspora, and black subjectivity are explored to understand how history and collective experience influence identity formation and the struggle for recognition and equality. Next, a historical overview of the origin of rap is provided, tracing its roots from colonial Jamaica to its consolidation in the Bronx neighborhood of New York City in the 1970s. The arrival of this movement in Brazil and its influence on the music and cultural scene in São Paulo are also emphasized. The rap's ability to convey relevant messages and narratives addressing social, racial, and inequality issues, as well as its adaptability to local realities, is underscored. In Baixada Santista, rap and hip-hop find space to express themselves and establish as forms of resistance and representation for black and marginalized communities. Numerous local artists and groups contribute to the dissemination of this culture, using lyrics and performances as instruments for awareness, empowerment, and denunciation of social and racial injustices in the region. The expressions of rap and hip-hop in Baixada Santista are diverse, ranging from conscious funk to protest rap, encompassing rap battles and female-driven rap. These cultural manifestations resonate with the experiences and realities of black individuals in the region, providing a space for representation and belonging, thereby strengthening self-esteem and identity. Therefore, rap in Baixada Santista solidifies itself as a moving culture capable of promoting political awareness, bolstering self-esteem, and advocating for the rights and equality of black individuals. Its origins in the African diaspora, adaptation and consolidation in São Paulo, and expression in Baixada Santista demonstrate the transformative power of this artistic form of expression, transcending music and becoming a powerful tool for resistance and mobilization within black and marginalized communities in the region.
Descrição
Citação
ROSSINI, Brenda Barbosa; FERREIRA, Nicole Queiroz; FONSECA, Yasmim Cristine. Rap como ferramenta de tomada de consciência e autoestima - cultura em movimento das pessoas negras e periféricas na Baixada Santista. 2023. 141 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Serviço Social) - Instituto de Saúde e Sociedade, Universidade Federal de São Paulo, Santos, 2023.