• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH)
  • Trabalhos de conclusão de curso
  • História da Arte
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH)
  • Trabalhos de conclusão de curso
  • História da Arte
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

De pernas pro ar: a presença da bananeira na obra de Gustavo Caboco

Thumbnail
View/Open
De_pernas_pro_ar_a_presença_da_bananeira_na_obra_de_Gustavo_Caboco.pdf (2.727Mb)
Date
2022
Author
Mendes, Jonas Alexandre Bastidas [UNIFESP]
Advisor
Goldstein, Ilana Seltzer [UNIFESP]
Type
Trabalho de conclusão de curso de graduação
Metadata
Show full item record
Alternative Title
Upside down: the presence of the banana trees in the work of Gustavo Caboco
Abstract
Este estudo tem como objetivo apresentar e analisar a trajetória do artista indígena wapichana Gustavo Caboco tendo como recorte central o pé de bananeira, tanto a planta na sua forma real, como também no formato imagem, metáfora e ação, que está presente de maneira constante em sua obra. Trata-se de uma abordagem que visa não apenas reunir e comentar um grupo de obras do artista que possui comumente a figura da bananeira, mas também revelar como a questão territorial é traduzida a partir de um modo específico de lidar com o não humano, tendo como base o conceito de agência. Para contextualizar o trabalho desse artista indígena, ao longo do texto destacarei algumas exposições que contaram com a sua presença.
 
This research aims to present and analyze the trajectory of the Wapichana indigenous artist Gustavo Caboco, having the banana tree as a central motif, both the plant in its real form, as well as in the image, metaphor and action format, which is constantly present in the artist work. It is an approach that aims not only to gather and comment on a group of works by the artist who commonly have the figure of the banana tree, but also to reveal how the territorial issue is translated from a specific way of dealing with the non-human, having based on the concept of agency. To contextualize the work of this indigenous artist, throughout the text I will highlight some exhibitions that had his presence.
 
Citation
Mendes, Jonas Alexandre Bastidas. De pernas pro ar: a presença da bananeira na obra de Gustavo Caboco / Jonas Alexandre Bastidas Mendes. – Guarulhos, 2022.
Keywords
Arte indígena
Gustavo Caboco
Bananeira
Territorialidade
Sponsorship
Não recebi financiamento
URI
https://repositorio.unifesp.br/11600/65468
Collections
  • História da Arte [120]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Date

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV