“Aos meninos do Brasil”: a estética literária para crianças em Histórias da Velha Totônia (1936), de José Lins do Rego

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Data
2020-02-12
Autores
Ebizero, Amanda Topic [UNIFESP]
Orientadores
Oliveira, Fernando Rodrigues De [UNIFESP]
Tipo
Dissertação de mestrado
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Resumo
In this Master’s dissertation presentes research results connected to the Integrated Research Project “Brazilian children's and young literature revisited: themes, forms, purposes and historical, cultural and esthetic value of literary production in the 19th and 20th centuries”, coordinated by Professor Dr. Fernando Rodrigues de Oliveira. In order to contribute to the production of a history of children's and young literature and to understand how the literary esthetic for children are configured in books produced throughout the twentieth century in Brazil, is used as a corpus of analysis the book Histórias da velha Totônia, by José Lins do Rego (1901-1957), published by José Olympio Editora (RJ) in 1936. Through the historical approach, specifically Cultural History, with a focus on documentary and bibliographical research, the work was developed through procedures for locating, retrieving, assembling, selecting, ordering and analyzing documentary sources, using the concept of “textual configuration”. This analysis made it possible to conclude that José Lins do Rego, in writing Histórias da velha Totônia, in dialogue with the child and school models in force at the time, presented a book in line with the ideal of schooling centered on the assumption of the construction of the future of nation, based on the republican perspective of the time, moreover, did not neglect the elaborate work of construction of the text, which gives it a literary esthetic value to be recognized. In this sense, without completely disconnecting from the children's literature model of the early 20th century, whose main purpose was centered on the objective of school instruction, José Lins do Rego presented in Histórias da velha Totônia characteristics that make it possible to rethink aspects of the history of literature brazilian children's, in order to understand the relationship between instruction/esthetics in children's literature books of the early 20th century.
Nesta dissertação de Mestrado, apresentam-se resultados de pesquisa vinculada ao projeto integrado de pesquisa “Literatura infantil e juvenil brasileira revisitada: temas, formas, finalidades e valor histórico, cultural e estético da produção literária nos séculos XIX e XX”, coordenado pelo professor Dr. Fernando Rodrigues de Oliveira. Com o objetivo de contribuir para a produção de uma história da literatura infantil e juvenil e compreender como se configura a estética literária para crianças em livros produzidos ao longo do século XX, no Brasil, toma-se como corpus de análise o livro Histórias da velha Totônia, de José Lins do Rego (1901-1957), publicado pela José Olympio Editora (RJ) em 1936. Por meio da abordagem histórica, especificamente a História Cultural, com enfoque em pesquisa documental e bibliográfica, o trabalho se desenvolveu por meio dos procedimentos de localização, recuperação, reunião, seleção, ordenação e análise de fontes documentais, mediante o uso do conceito de “configuração textual”. Essa análise possibilitou concluir que José Lins do Rego, ao escrever Histórias da velha Totônia, em diálogo com os modelos de criança e de escola vigentes à época, apresentou um livro em sintonia com o ideal de formação escolar centrado no pressuposto da construção do futuro da nação, com base na perspectiva republicana da época, além disso, não deixou de lado o trabalho elaborado de construção do texto, o que imprime a ele valor estético literário a ser reconhecido. Nesse sentido, sem se desconectar por completo do modelo de literatura infantil do início do século XX, cuja finalidade maior centrava-se no objetivo da instrução escolar, José Lins do Rego apresentou em Histórias da velha Totônia características que possibilitam repensar aspectos da história da literatura infantil brasileira, de modo a compreender a relação instrução/estética em livros de literatura infantil do início do século XX.
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