A construção imagética de Jean Valjean: uma análise da transmidiação do romance Les Misérables para a adaptação em mangá.
Data
2022-04-08
Tipo
Dissertação de mestrado
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
A presente dissertação teve como objetivo analisar a transmidiação do romance Les Misérables (1967, 2014), de Victor Hugo, para a adaptação em mangá Les Misérables (2015), de Takahiro Arai, verificando como ocorre o processo de personificação, despersonificação e (re)personificação do personagem Jean Valjean. Foi observado o percurso narrativo inicial de Valjean em excertos selecionados nas duas mídias até o seu processo de repersonificação, visando analisar, de forma comparativa, como a construção e desconstrução imagética ocorre em cada uma das linguagens. Entende-se como construção imagética a correlação e copresença de elementos multimodais e da cadeia referencial que, ao interagirem, concebem a visualização de uma imagem do personagem e a criação de sentido durante a narrativa. No romance, Valjean é apresentado já com sua construção imagética desconstruída, na qual há evidência da sua despersonificação pela cadeia referencial e orientação argumentativa. No mangá, a apresentação do personagem é feita antes do processo de desconstrução imagética e de despersonificação, indicando gradualmente, pela linguagem do mangá e expressividade visual, a passagem para o processo de despersonificação. Para esta análise, foram acionadas as concepções teóricas de Midialidade e Intermidialidade de Elleström (2017); para a Referenciação, (re)categorização e orientação argumentativa, recorre-se às abordagens de Ciulla (2014), Elias e Cavalcante (2018), Cavalcante e Matos (2016). Por fim, para a linguagem dos quadrinhos e do mangá, os conceitos de Chinen (2013), Sigal (2007) e expressividade visual de Leuchenaut (2013).
This dissertation aims to analyze the transmediation of the novel Les Misérables (1967, 2014), by Victor Hugo, into the manga adaptation Les Misérables (2015), by Takahiro Arai, verifying how the personification, depersonification and (re) personification of the character Jean Valjean take place in both medias. Valjean's initial narrative path is observed in selected excerpts from the two medias until his process of re-personification. The process of construction and deconstruction of images in each language is analyzed in a comparative way. The imagetic construction is understood as the correlation and the copresence of multimodal elements and the referencial chain that, when interacting, conceive the visualization of an image of the character and the meaning creation through the narrative. In the novel, Valjean is already presented with his deconstructed imagery, in which there is evidence of his depersonification by the referential chain and argumentative orientation. In the manga, the presentation of the character is made before the process of image deconstruction and depersonification, gradually indicating through the manga language and visual expressiveness the passage to the depersonification process. For this analysis, Elleström's (2017) theoretical conceptions of Midiality and Intermidiality will be used; for Reference, (re)categorization and argumentative orientation, Ciulla (2014), Elias and Cavalcante (2018), Cavalcante and Matos (2016) approaches are considered. Finally, for the language of comics and manga, the concepts of Chinen (2013), Sigal (2007) and visual expressiveness of Leuchenaut (2013) are considered.
This dissertation aims to analyze the transmediation of the novel Les Misérables (1967, 2014), by Victor Hugo, into the manga adaptation Les Misérables (2015), by Takahiro Arai, verifying how the personification, depersonification and (re) personification of the character Jean Valjean take place in both medias. Valjean's initial narrative path is observed in selected excerpts from the two medias until his process of re-personification. The process of construction and deconstruction of images in each language is analyzed in a comparative way. The imagetic construction is understood as the correlation and the copresence of multimodal elements and the referencial chain that, when interacting, conceive the visualization of an image of the character and the meaning creation through the narrative. In the novel, Valjean is already presented with his deconstructed imagery, in which there is evidence of his depersonification by the referential chain and argumentative orientation. In the manga, the presentation of the character is made before the process of image deconstruction and depersonification, gradually indicating through the manga language and visual expressiveness the passage to the depersonification process. For this analysis, Elleström's (2017) theoretical conceptions of Midiality and Intermidiality will be used; for Reference, (re)categorization and argumentative orientation, Ciulla (2014), Elias and Cavalcante (2018), Cavalcante and Matos (2016) approaches are considered. Finally, for the language of comics and manga, the concepts of Chinen (2013), Sigal (2007) and visual expressiveness of Leuchenaut (2013) are considered.
Descrição
Citação
ROCHA, Danielle Alves da. A construção imagética de Jean Valjean: uma análise da transmidiação do romance Les Misérables para a adaptação em mangá. 2022. 224 folhas. Dissertação (Mestrado) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2022.