PPG - Distúrbios da Comunicação Humana
Recent Submissions
-
Efeito do estímulo de vibração mecânica na laringe nos parâmetros perceptivo-auditivos, acústicos e laríngeos
(Universidade Federal de São Paulo, 2023)Objetivos: avaliar os efeitos do estímulo de vibração mecânica (aparelho G-Life NL 3000) aplicado na região da laringe, concomitante à execução do som nasal, imediatamente após uma sessão de intervenção em indivíduos ...
-
Estimulação musical e potencial evocado auditivo cortical no acompanhamento de crianças com deficiência auditiva
(Universidade Federal de São Paulo, 2023-10-30)Introdução: A perda auditiva ocasiona a falha na recepção da informação auditiva e pode comprometer as habilidades comunicativas das crianças. O uso de dispositivos auditivos é essencial para que a criança tenha acesso aos ...
-
Processamento ortográfico em nível lexical no Ensino Fundamental I: leitura automática de palavras
(Universidade Federal de São Paulo, 2023-09-06)Objetivo: Caracterizar habilidades de leitura e de processamentos fonológico, morfológico, semântico-lexical por ano escolar, e investigar a influência exclusiva ou simultânea dessas habilidades sobre a aprendizagem da ...
-
Preditores da Escrita Ortográfica de Palavras no Ensino Fundamental I
(Universidade Federal de São Paulo, 2023-08-23)Objetivo: Determinar as habilidades de processamento fonológico, ortográfico, semântico, morfológico e visual que melhor predizem o aprendizado da escrita ortográfica, no nível da palavra, no Português Brasileiro em ...
-
Teachers’ characteristics and quality of implementation of an early schooling oral language intervention program: an exploratory study
(Universidade Federal de São Paulo, 2023-07-07)Objective: We explored teachers’ characteristics and performance in the implementation of an oral language intervention program originally designed for early childhood education. The objectives were to identify, from a ...
-
Aspectos temporais da festinação lingual e da fase faríngea da deglutição em pacientes com Doença de Parkinson
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2021)Aspiration pneumonia is the leading cause of death in patients with Parkinson's disease (PD). In clinical practice, the videodeglutoesophagogram (VDEG) exam is the most common method for evaluating swallowing disorders. ...
-
Avaliação comportamental e eletrofisiológica do processamento auditivo em indivíduos com Neurofibromatose do tipo 1 pré e pós treinamento auditivo
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2021)Objective: To verify the effectiveness of acoustically controlled auditory training in individuals with Neurofibromatosis Type 1. Methods: The sample consisted of 14 individuals with Type 1 Neurofibromatosis, regardless ...
-
Avaliação miofuncional orofacial em idosos com Doença de Parkinson
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2021)Objective: to evaluate orofacial myofunctional structures in elderly people with Parkinson's Disease (PD) through the protocol of the Orofacial Myofunctional Evaluation with Scores for Elders protocol (OMES-Elders) and ...
-
Percepção de fala no transtorno específico de leitura com e sem transtorno dos sons da fala
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2021)Objective: To characterize speech perception skills in school children with Specific Reading Disorders with and without Persistent Speech Sound Disorders, in order to identify specific changes in each condition and classify ...
-
Otoemissões acústicas evocadas na Doença de Ménierè
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2021)The Ménière's disease described by Prosper Ménière (1861) is one of the most common vestibulopathies, with an incidence of 46 to 200 cases per 100 thousand individuals. Endolymphatic hydrops is the histological manifestation ...
-
Perfil de egressos de um programa de pós-graduação em Distúrbios da Comunicação
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2021)Objectives: The aim of this research was to investigate the profile of the alumni of a Post-Graduation Programme in Communication Disorders and analyze the association between field of study, work and publications. Method: ...
-
Reconhecimento de padrão pré-verbal e verbal para predizer a necessidade de implementação do Picture Exchange Communication System – PECS em crianças autistas
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2021)Objective: To investigate the patterns of preverbal and verbal behavior in Autism Spectrum Disorder (ASD), in order to more easily predict the need to implement the Picture Exchange Communication System - PECS in autistic ...
-
Vertical visual subjetiva e potencial evocado miogênico vestibular na Doença de Menière
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2021)Introduction: The subjective visual vertical (SVV), the cervical vestibular evoked myogenic potential (cVEMP) and the ocular vestibular evoked myogenic potential (oVEMP) are tests that can help in the functional assessment ...
-
Análise do desenvolvimento de linguagem e vocabulário em relação a variáveis sociodemográficas em pré-escolares do município de Embu das Artes
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2021)Objective: To verify the association between language development and expressive vocabulary and socio-demographic variables of preschoolers, namely: gender, age and education of the child; maternal age and schooling and ...
-
Acurácia do teste de linguagem expressiva para identificar alterações morfossintáticas em crianças pré-escolares
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2021)Introduction: The evaluation of preschool children's grammatical aspects is essential to identify the areas of major language impairments, in addition to often directing the speech rehabilitation of these children. Thus, ...
-
Questionário de histórico linguístico de crianças bilíngues: adaptação, tradução e estudo piloto
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2021)Goal: To adapt and translate a language history questionnaire for brazilian bilingual children and conduct a pilot study in order to investigate the adequacy and applicability of the material. Method: The questionnaire was ...
-
Evidências de validade e normatização de uma bateria de avaliação do processamento fonológico para crianças pré-escolares
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2021)The aim of this study was to validate and standardize a series of evaluation of phonological processing for kids at preschool age. To validate the series, we objected to finding validation evidence of constructs in proofs ...
-
Desenvolvimento motor no transtorno específico da aprendizagem
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2021)Purpose: To describe motor performance profiles of a series of cases of schoolchildren followed up in a speech-language pathology clinic for a specific learning disorder with impairment in reading and writing, and to ...
-
Consciência fonológica em crianças com dificuldade de alfabetização na presença ou ausência de transtornos dos sons da fala
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2021)Objective: identify cognitive-linguistic skills that predict phonological awareness, characterize it and look for evidence that this is an ability that can predict literacy success, based on the report of four cases of ...
-
Distância base de língua - parede posterior da faringe, aspiração laringotraqueal e resíduos faríngeos pós acidente vascular cerebral
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2021)Objective: To investigate the association between base tongue-posterior pharyngeal wall distance (BT-PPW) at rest with supraglottic penetration, laryngotracheal aspiration and pharyngeal residues in individuals after stroke. ...