• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Escola Paulista de Enfermagem (EPE)
  • EPE - Artigos
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Escola Paulista de Enfermagem (EPE)
  • EPE - Artigos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

O ensino da promoção da saúde na graduação de fonoaudiologia na cidade de São Paulo

Thumbnail
View/Open
S0103-73072010000300013.pdf (115.0Kb)
Date
2010-12-01
Author
Casanova, Isis Alexandrina [UNIFESP]
Moraes, Ana Alcídia de Araújo
Ruiz-Moreno, Lidia [UNIFESP]
Type
Artigo
ISSN
0103-7307
Is part of
Pro-Posições
DOI
10.1590/S0103-73072010000300013
Metadata
Show full item record
Alternative Title
The teaching of health promotion in speech-language therapy graduate courses in the city of São Paulo
Abstract
The National Curriculum Guidelines (NCG) for the courses on health recommend the teaching of health promotion in order to adapt curricula to the National Health System (NHS). The aim of this study was to characterize the teaching of health promotion in courses on speech-language therapy in the city of São Paulo, identifying its curricular insertion, educational strategies and changes offered by the NCG. Data collection consisted of documental review of teaching plans and interviews with coordinators of speech-language therapy courses. Data obtained from the teaching plans were systematized considering the name, curricular integration, teaching time, goals, content and teaching strategies. The nuclei that guided the thematic analysis of the interviews were conceptions and curriculum changes. Health promotion is taught in subjects with traditional practices and during internship, in different performance settings. In the coordinators' point of view, health promotion teaching is relevant for the insertion of a speech therapist in the NHS, although it is necessary to increase the number of experienced teachers in the public health area.
 
As Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) para os cursos da saúde recomendam o ensino da promoção da saúde no sentido de adequar os currículos ao Sistema Único de Saúde (SUS). O objetivo deste estudo foi caracterizar o ensino da promoção da saúde em cursos de fonoaudiologia da cidade de São Paulo, identificando sua inserção curricular, estratégias educativas e mudanças propiciadas pelas DCN. A coleta de dados compreendeu análise documental dos planos de ensino e entrevistas com coordenadoras de cursos de fonoaudiologia. Os dados obtidos a partir dos planos de ensino foram sistematizados, considerando: denominação, inserção curricular, carga horária, objetivos, conteúdos e estratégias didáticas. Os núcleos que orientaram a análise temática das entrevistas foram concepções e mudanças curriculares. A promoção da saúde é abordada nas disciplinas em que predominam práticas tradicionais e, durante o estágio, em diferentes cenários de atuação. Na visão das coordenadoras, o ensino da promoção da saúde é relevante para a atuação do fonoaudiólogo no SUS, embora seja necessário incrementar o número de professores com experiência na área de saúde pública.
 
Citation
Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 21, n. 3, p. 219-234, 2010.
Keywords
speech-language therapy
health promotion
higher education
teaching
fonoaudiologia
promoção da saúde
educação superior
ensino
URI
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6028
Collections
  • EPE - Artigos [1072]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Date

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV