ΡΙΖΩΜΑΤΑ- raízes na cosmologia de Empédocles

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Date
2019-10-25
Authors
Pereira, Ivanete [UNIFESP]
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Marsola, Mauricio Pagotto [UNIFESP]
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Tese de doutorado
Journal Title
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Abstract
The purpose of this work is to research the foundations of the metaphorical use of the word ῥιζώματα, picked up by Empedocles from the semantic field of vegetation, and transferred to the cosmological discourse to designate the divine constitutive tetrad of all things, in the fragment DK 31 B 6. To that end, firstly, we will try to identify in selected texts of the physical treatises of Aristotle, the common ground that allowed the terminological replacement of ῥιζώματα by στοιχεῖα, as well as the differences that prevent the unrestricted synonymization between the Empedoclean word-notion and the Aristotelian word-concept. Subsequently, within the scope of Empedocles’ verses, we will review the classical correspondence between the gods “Zeus”, “Hera”, “Nestis” and “Aidoneus”, and the natural bodies “fire”, “air”, “water” and “earth”, as well as the historiographical and interpretative tendency to suppress the names of gods in favor of the four natural elements. Finally, having in mind the basic metaphorization of ῥιζώματα, we will investigate the clues and evidences, in the fragments and testimonies, of the origins and reasons for Empedocles’ choice of the word, as well as deepen our understanding of its meanings and consequences for the Cosmology of the poet-philosopher.
O escopo principal desta pesquisa é investigar os fundamentos do emprego metafórico do termo ῥιζώματα, por Empédocles, que o colheu no campo semântico da vegetação e transferiu ao discurso cosmológico, para designar a tétrade divina constitutiva de todas as coisas, no fragmento DK 31 B 6. Para isso, em primeiro lugar, buscar-se-á, em textos seletos dos tratados físicos de Aristóteles, identificar o fundo significativo comum que facultou a comutação terminológica de ῥιζώματα por στοιχεῖα, assim como as diferenças que impedem a sinonimização irrestrita entre o termo-noção empedocliano e a palavra-conceito aristotélica. Em seguida, no âmbito dos versos de Empédocles, serão revistas as correspondências entre os deuses “Zeus”, “Hera”, “Nestis” e “Aidoneus”, e os corpos naturais “fogo”, “ar”, “água” e “terra”, bem como a tendência historiográfico-interpretativa de elidir os nomes dos deuses em favor dos quatro elementos naturais. Finalmente, tendo em mente a metaforização básica de ῥιζώματα, procurar-se-á, nos fragmentos e testemunhos, indicações e evidências sobre proveniência e motivos de eleição do termo, assim como aprofundar o entendimento dos seus sentidos e desdobramentos, na cosmologia do filósofo-poeta.
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