Healthy eating at school: consensus among experts

Data
2016
Tipo
Artigo
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Resumo
Objective To identify attributes that promote healthy eating in order to support a study for the Quality Index for School Meal Menus content validity. Methods This study used the Delphi technique to consult school nutrition experts in Brazil. These experts were selected among the authors of articles published between 2010 and 2015 that were identified by searching the Web of Science database, using the keywords 'school feeding', 'school nutrition program', and 'school food program', as well as the authors of official documents on this topic. The Likert method was used to record respondent perceptions in two analytical dimensions: foods that are part of a healthy menu for school feeding, and composition of an indicator of nutritional quality for school feeding menus. Results Most respondents (n=27) were affiliated with public institutions (92.59%) and had over six years of experience in the area (70.36%). Assertions resulted in consensus according to the analysis criteria. A consensus was established for fresh food, fruits and vegetables, dairy products, beans, meat and eggs, and a schedule compatible with the meal as promoters of healthy eating, and processed foods, sweets, and fat excess as risk attributes. Conclusion Since a consensus was not reached in the first round, there is a need to broaden the debate on issues related to foods rich in sugar, replacement of meals by sweets, and foods rich in fat.
Objetivo: Identificar atributos promotores de alimentação saudável para subsidiar estudo para validação de conteúdo do Indicador de Qualidade para Cardápios da Alimentação Escolar. Métodos: O estudo empregou a técnica Delphi para consultar especialistas em alimentação escolar no Brasil. Estes foram selecionados entre autores de artigos publicados entre 2010 e 2015, identificados por busca na base de dados Web of Science empregando-se as palavras-chave: ‘school feeding’, ‘school nutrition program’ e ‘school food program’ e que tivessem publicado documentos oficiais da área. O método Likert foi empregado para registrar a percepção dos entrevistados sobre duas dimensões de análise: alimentos que fazem parte de um cardápio saudável para a alimentação escolar e composição de um indicador de qualidade nutricional para cardápios da alimentação escolar. Resultados: A maioria dos entrevistados (n=27) está vinculada a instituições públicas (92,59%) e tem mais de seis anos de experiência na área (70,36%). As asserções resultaram em consenso segundo os critérios de análise. Foi estabelecido consenso para alimentos in natura, frutas, verduras e legumes, leite e derivados, leguminosas, carnes e ovos e horário compatível com a refeição como promotores de alimentação saudável; alimentos processados, doces e gorduras em excesso como atributos de risco. Conclusão: Há necessidade de ampliar o debate sobre temas relativos a alimentos ricos em açúcar, doces no lugar das refeições e alimentos ricos em gordura, tendo em vista que não geraram consenso na primeira rodada.
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Revista de Nutrição-Brazilian Journal of Nutrition. Campinas, v. 29, n. 6, p. 808-818, 2016.
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