TDIC e formação docente: ampliação da sala de aula, consciência crítica e autonomia

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Date
2017Author
Menezes, Andreia dos Santos
de Nobrega e Sousa, Greice [UNIFESP]
de Oliveira, Rosangela A. Dantas [UNIFESP]
Type
ArtigoISSN
2178-1702Is part of
CaracolDOI
10.11606/issn.2317-9651.v0i13p102-134Metadata
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TDIC and teacher training: classroom expansion, critical awareness and autonomyAbstract
This paper presents some reflections about the experiences of using Digital Information and Communication Technologies (DICT) in the Bachelor's Degree in Portuguese and Spanish Language and Literature (Escola de Filosofia, Letras e Ciencias Humanas, from the Universidade Federal de Sao Paulo). These reflections arose from actions performed by some professors who aimed at providing undergraduate students with practical experiences and theoretical reflections that can offer them a more consistent preparation to deal with the contemporary society's demands (M. Freire, 2009). The authors believe that teacher education must include the development of reflective and critical capacity (Freire, 1979 Dewey 1938/1963 Schon, 1992), as well as the perspectives for the use of DICT teaching as outlined by Buzato (2006, 2009), Valente and Silva (2006) and Masetto (2000). This paper discourses about the mistakes, achievements and adjustments of the experiences, and their impact on the undergraduate students and professors. O objetivo deste artigo é compartilhar reflexões sobre experiências de incorporação das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC) no curso de Licenciatura em Letras-Português/Espanhol da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo. Tais reflexões decorrem de ações implementadas por algumas docentes do curso e se ancoram no compromisso de possibilitar aos futuros docentes vivenciar experiências práticas e reflexões teóricas que lhes proporcionem formação mais coerente com a circulação do conhecimento na sociedade contemporânea (M. Freire, 2009). Fundamentadas no desenvolvimento da capacidade reflexiva e crítica na formação docente (Freire, 1980, 1996; Dewey 1938/1963; Schön, 1992), e nas perspectivas apontadas por Buzato (2006, 2009), Valente e Silva (2006) e Masetto (2000) sobre o uso das TDIC no ensino e na formação de professores, discorremos sobre acertos, erros e necessidades de ajustes da experiência, seu impacto para os futuros docentes, bem como para as docentes ministrantes.
Citation
Caracol. Sao Paulo Sp, n. 13, p. 102-134, 2017.Keywords
teacher educationDICT
digital literacies
critical awareness
autonomy
Formação de professores
TDIC
letramento digital
consciência crítica
autonomia
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