Linguagem expressiva de crianças nascidas pré-termo e termo aos dois anos de idade

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Data
2009-06-01
Autores
Isotani, Selma Mie
Azevedo, Marisa Frasson de [UNIFESP]
Chiari, Brasilia Maria [UNIFESP]
Perissinoto, Jacy [UNIFESP]
Orientadores
Tipo
Artigo
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Resumo
BACKGROUND: expressive language of pre-term children. AIM: to compare the expressive vocabulary of two year-old children born prematurely, to that of those born at term. METHODS: the study sample was composed by 118 speech-language assessment protocols, divided in two groups: the pre-term group (PTG) composed by 58 underweight premature children followed by a multi-professional team at the Casa do Prematuro (House of Premature Children) at UNIFESP, and the full-term group (FTG) composed by 60 full-term born children. In order to evaluate the expressive language of these children, the Lave - Lista de Avaliação do Vocabulário Expressivo (Assessment List of the Expressive Vocabulary) was used. The Lave is an adaptation of the LDS - Language Development Survey - for the Brazilian Portuguese Language. The Lave investigates the expressive language and detects delays in oral language. RESULTS: children born underweight and prematurely present a greater occurrence of expressive language delay, 27.6%. These pre-term children present significantly lower expressive vocabulary and phrasal extension than children of the same age born at full-term in all semantic categories. Family income proved to be positively associated to phrasal extension, as well as to gestational age and weight at birth; thus indicating the effect of these adverse conditions still during the third year of age. The audiological status was associated to word utterances in the PTG. CONCLUSION: children born prematurely and underweight are at risk in terms of vocabulary development; this determines the need for speech-therapy intervention programs.
TEMA: linguagem expressiva de crianças nascidas pré-termo. OBJETIVO: comparar a linguagem expressiva de crianças nascidas pré-termo com o de crianças nascidas a termo aos dois anos de vida. MÉTODO: a amostra foi composta por 118 protocolos de avaliação fonoaudiológica, divididos em dois grupos: 58 do grupo pré-termo (GPT) advindos do Programa Multidisciplinar da Casa do Prematuro - UNIFESP; e 60 do grupo de termo (GT) do atendimento no serviço de puericultura. Para avaliação da linguagem expressiva foi utilizada a Lave - Lista de Avaliação do Vocabulário Expressivo, uma adaptação para o Português da LDS - Language Development Survey. A Lave tem como objetivo investigar a linguagem expressiva e detectar atrasos na emissão oral. RESULTADOS: as crianças nascidas pré-termo e de baixo peso apresentam maior ocorrência de atraso na linguagem expressiva, 27,6%. Estas crianças nascidas pré-termo apresentam vocabulário expressivo significantemente menor que crianças nascidas a termo na mesma idade, em todas as categorias semânticas. A renda familiar demonstrou associação positiva à extensão frasal, assim como as condições de nascimento, idade gestacional e peso ao nascer, também associados ao número de palavras produzidas. O status audiológico esteve associado à produção de palavras no GPT. CONCLUSÕES: crianças nascidas prematuras de baixo peso estão em risco para o desenvolvimento do vocabulário, o que determina a necessidade de programas de intervenção fonoaudiológica.
Descrição
Citação
Pró-Fono Revista de Atualização Científica. Pró-Fono Produtos Especializados para Fonoaudiologia Ltda., v. 21, n. 2, p. 155-160, 2009.
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