Eficácia de curso via telemedicina sobre questões sexuais no Ciclo Gravídico Puerperal para o médico residente de Ginecologia e Obstetrícia

No Thumbnail Available
Date
2016-08-31
Authors
Vieira, Teresa Cristina Souza Barroso [UNIFESP]
relationships.isAdvisorOf
Souza, Eduardo de [UNIFESP]
item.page.type-of
Tese de doutorado
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Introduction: There are few sexual education programs specifically targeted at medical residents. Objective: To evaluate the efficaciousness of an online course related to the knowledge of residents about sexual issues during pregnancy. Methods: Longitudinal study conducted between April and September 2014 involving 219 medical residents from five hospitals in São Paulo city. The course lasted a total of 24 hours, divided in 10 online classes and discussion chats. Before and after the course, the participants answered tests to evaluate their knowledge about the topic. After the course, they also answered a questionnaire to evaluate their educational experience. Student?s t test was used to analyze the initial and final test scores; p values <0.05 were considered statistically significant. Results: A total of 143 residents concluded the course, most of whom were 2nd or 3rd year residents. Most participants reported that they did not have any sexology classes as undergraduates or in their residency and that they lacked specific knowledge in this area to manage their patients. The mean test scores increased significantly at the end of the course: 4,4 (±1,6) to 6,0 (±1,3) (out of maximum score of 10), before and after the course, respectively (p<0,0001). Most of the participants (93%) rated the overall quality of the course as higher than expected. Conclusions: The online course about sexuality during pregnancy led Obstetrics and Gynecology Residents to significantly increase their knowledge on this topic. This type of initiative could be useful to improve the education of future specialists in Obstetrics and Gynecology.
Introdução: Há poucos programas de educação sexual especificamente direcionados para médicos residentes. Objetivo: Avaliar a eficácia de curso de educação à distância online quanto ao conhecimento técnico de residentes sobre questões sexuais na gestação. Métodos: Estudo longitudinal realizado entre abril e setembro de 2014 com 219 médicos residentes de Ginecologia e Obstetrícia de cinco hospitais da cidade de São Paulo. O Curso teve duração total de 24 horas, divididas em 10 aulas online e chats para discussão. Antes e após o Curso, os participantes responderam a questionários para avaliar seu conhecimento técnico sobre o tema. Ao final do Curso, os residentes responderam também a um questionário para avaliar sua experiência educativa. O teste t de Student foi utilizado na análise dos resultados dos testes inicial e final; valores de p<0,05 foram considerados estatisticamente significantes. Resultados: Um total de 143 participantes concluiu o Curso, sendo que a maioria era de residentes do 2º ou 3º ano. A maioria dos inscritos declarou não ter tido aulas de sexologia na graduação ou residência médica, e que sentia falta de conhecimento específico para orientar as pacientes. As notas médias dos questionários aumentaram de forma significante de 4,4 (±1,6) para 6,0 (±1,3) (escala de 0 a 10) entre o início e o final do Curso, respectivamente, (p<0,0001). A maioria dos participantes (93%) considerou a qualidade do Curso como acima do esperado. Conclusão: O Curso online sobre sexualidade na gestação promoveu aumento expressivo do conhecimento entre os residentes de Ginecologia e Obstetrícia. Esse tipo de iniciativa poderia ser útil para melhorar a formação dos futuros especialistas em Tocoginecologia.
Description
Citation
VIEIRA, Teresa Cristina Souza Barroso. Eficácia de curso via telemedicina sobre questões sexuais no Ciclo Gravídico Puerperal para o médico residente de Ginecologia e Obstetrícia. 2016. 219 f. Tese (Doutorado em Medicina: Obstetrícia) - Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo, 2016.