Nutrition education in public elementary schools of São Paulo, Brazil: the Reducing Risks of Illness and Death in Adulthood project

Imagem de Miniatura
Data
2006-06-01
Autores
Gaglianone, Cristina Pereira [UNIFESP]
Taddei, Jose Augusto de Aguiar Carrazedo [UNIFESP]
Colugnati, Fernando Antonio Basile [UNIFESP]
Magalhães, Clarissa Góes [UNIFESP]
Davanço, Giovana Mochi [UNIFESP]
Macedo, Lino de
Lopez, Fábio Ancona [UNIFESP]
Orientadores
Tipo
Artigo
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
OBJECTIVE: The objective of this article was to analyze the development, implementation and impact of a nutrition education program on the knowledge and attitudes associated with healthy eating habits. METHODS: Controlled randomized trial comprising teachers and children of eight public schools; three of them were submitted to educational activities and the remaining ones were kept as controls. Effects of nutrition education were measured in terms of knowledge and attitudes. RESULTS: The results revealed an improvement in the food choice among students and a reduction in the intake of foods with high energy density. An improvement in the knowledge and attitudes of the teachers towards the prevention of obesity was also observed. CONCLUSION: Even with a positive attitude regarding the development of this proposal, there was a lack of support from the studied schools. Future studies and a greater involvement by the Health and Education sectors could overcome such barriers, improving the results of school-based programs to prevent obesity.
OBJETIVO: O objetivo deste estudo é analisar o desenvolvimento, implementação e impacto de um programa de educação nutricional sobre conhecimentos e atitudes relativos a hábitos alimentares saudáveis. MÉTODOS: Trata-se de estudo randomizado controlado, que envolveu estudantes e professores de oito escolas públicas. Três dessas escolas foram submetidas a uma intervenção educativa, educação nutricional, e as demais foram controle. Avaliaram-se os efeitos da educação nutricional sobre conhecimentos e atitudes. RESULTADOS: Observou-se uma melhora na escolha alimentar dos estudantes e redução no consumo de alimentos com alta densidade energética. Também se observou melhora nos conhecimentos e atitudes de professores em relação à prevenção da obesidade. CONCLUSÃO: Mesmo com uma atitude positiva em relação ao desenvolvimento desta proposta, houve falta de apoio por parte das escolas estudadas. Futuros estudos e um maior envolvimento dos setores de Educação e Saúde poderiam superar essas barreiras, melhorando os resultados de programas nas escolas voltados para a prevenção da obesidade.
Descrição
Citação
Revista de Nutrição. Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 19, n. 3, p. 309-320, 2006.
Coleções