Navegando por Palavras-chave "Tecnologias digitais da informação e comunicação"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemAcesso aberto (Open Access)Papert: programação e a busca por um plano de aulas construcionista(Universidade Federal de São Paulo, 2022-08-12) Prado, Claudiane Oliveira do [UNIFESP]; Souza, Renato Marcone José de [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/8984902656508635; http://lattes.cnpq.br/2853323718300636A utilização da programação nas propostas pedagógicas não é um assunto novo e aumentou consideravelmente nos últimos anos, mas ainda necessita de aprofundamento nas práticas pedagógicas e reflexões sobre sua integração ao currículo, principalmente no ensino fundamental inicial. A presente pesquisa busca unir o potencial da programação e o interesse que o uso de tecnologia exerce nos alunos, para, a partir desse cenário investigativo, refletir sobre os potenciais e as limitações dessa prática pedagógica. Foi realizada pesquisa de natureza qualitativa em escola de São Bernardo do Campo, com alunos do quarto ano do ensino fundamental. Os dados foram obtidos por meio de observação das aulas, por depoimentos, por entrevistas, por informações registradas em áudio, vídeo e escritas. Para a elaboração do plano de aulas, foi estudada a obra de Seymour Papert, tendo o construcionismo como princípio norteador da proposta. Um desafio que surgiu foi como avaliar essa prática pedagógica, de forma alinhada com as ideias do autor. Não tendo encontrado na literatura a visão de Papert sobre avaliação, foi realizada entrevista com Ann Berger Valente (Apêndice A), que contribuiu relatando suas observações e suas conversas com o pesquisador. Com este trabalho pretende-se contribuir com as discussões sobre o tema e refletir sobre as práticas pedagógicas que possibilitam a elaboração e a execução de um projeto dos alunos, incentivando o protagonismo e a resolução de problemas. Observou-se a possibilidade de trabalhar conteúdos matemáticos, aliados à programação, com crianças em um contexto de pandemia e como avaliar esse tipo de trabalho pedagógico.
- ItemAcesso aberto (Open Access)As TDIC na educação de jovens e adultos: estudo de caso da formação continuada em serviço de professores da EJA para o uso educacional das tecnologias digitais da informação e comunicação(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2016-12-16) Joaquim, Bruno dos Santos [UNIFESP]; Oliveira, Lucila Maria Pesce de [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This qualitative research assumes the methodological approach of case study of educational type. The overall objective is to understand whether and how the course of teacher training "Digital Media on Youth and Adult Education" held in an Educational Center for Youth and Adult Education (CEEJA), contributed to the rethinking of teaching, supported by the critical use of Digital Technologies of Information and Communication (TDIC), in order to empower teachers to locate their practice in an authorial perspective. The study seeks documents and speeches teachers: a) understand what underlies the choices in the organization of workshops planned by teachers after the course; b) to discuss its possibilities and its limits on teacher training, with regard to the educational use of TDIC and specificities present in adult education (EJA); c) reflect on the contributions of the concepts of digital inclusion and empowerment, in Freire's accordance for the field of adult education. The theoretical basis stands at the intersection of three conceptual fields: a) continuing education of teachers in service and focused on school, from a critical and reflective perspective; b) the educational use of TDIC from a non-instrumental conception, aimed at digital inclusion as a means of empowerment (in Freire's sense) of adult education teachers; c) the change in compensatory paradigm historically intrinsic to adult education in Brazil, gradual walk to a conception of the mode based on the paradigm of education throughout life. Compose the data in this research document analysis of the political-pedagogical project of the school, of the course syllabus, developed and taught by the researcher while serving as a teacher coordinator CEEJA investigated, and workshops plans prepared by teachers at the end of the training course, in addition to the thematic content analysis of the testimonies of seven individuals course participants, six teachers and a coordinator, interviewed using semi-structured questionnaire. The findings of this research reveal that there have been advances in the rethinking of teachers about their practices, in that there are practical experience reports processed or boosted by discussions offered the course, but at the same time, suggest limits to the different levels of technological appropriation of teachers, there is a small group mobilized more toward the critical and innovative educational use of TDIC and another still centered on an instrumental and not authorial perspective, built on an incipient digital literacy. The data reveal that the course did not achieve its entire goal. However, there are indications that reveal the importance of training as a mobilizing a process of mobilization for the use of TDIC in the institution. The discussion suggests a challenge: strengthening technological fluency of teachers from a critical and authorial perspective so that they can be empowered increasingly as authors of their teaching practice.