Navegando por Palavras-chave "Responsabilidade social"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)Implicações para a saúde pública dos programas de responsabilidade social da indústria de bebidas alcoólicas no Brasil(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-02-20) Pantani, Daniela Silva [UNIFESP]; Streinger, Ilana Pinsky [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/7231949108968775; http://lattes.cnpq.br/7098732462671323; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Objective: To identify, monitor and analyze through a public health perspective the corporate social responsibility practices conducted by the alcohol industry in Brazil. Methods: A content analysis was performed in 54 activities from Brazil, selected from the authoritative database of the International Alliance for Responsible Drinking. The research protocol was developed by a group of investigators, including the author, and based on alcohol control and corporate social responsibility literature. The research also assessed the accuracy of information provided by the alcohol industry. As there was no “gold standard” for this purpose, researchers adopted the LEAD standard (acronym for Longitudinal, Expert and All Data). Results: Major alcohol producers performed the majority of the initiatives in Brazil (89%). Many activities were conducted with partners (78%), including government, universities, non-governmental organizations, social aspects and public relations organizations, and trade associations. The involvement of at least one governmental agency (as single partner or as one of many) was observed in 44% of the activities. The industry short descriptions reported an evaluation in 20% of the activities, most of them process evaluations (82%), and the majority (73,5%) could not fit into any category of the Global Strategy to Reduce the Harmful Consumption of Alcohol from the World Health Organization. The results also revealed that most actions (91%) were estimated on the basis of the research evidence to lack effectiveness or to have insufficient research to judge their likely results. Almost half (47%) of the actions were found to have the potential to market specific products or brands of alcoholic drinks. Conclusion: While these efforts seem laudable at first, the results question the quality and added value of the activities run by the alcohol industry in Brazil, and suggest they are being used in part to market the industry’s products. Besides, it seems concerning that due to the implicit marketing strategy, the Brazilian population does not have the possibility to defend citizens, especially vulnerable populations, as teenagers, from the type of propaganda, as defined by the Brazilian Constitution.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Responsabilidade social empresarial e o impacto sobre as receitas(Universidade Federal de São Paulo, 2022-02) Silva, Jessica Bisoffi da [UNIFESP]; Cei, Nena Geruza [UNIFESP]; Zittei, Marcus Vinicius Moreira [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/7947828317635699; http://lattes.cnpq.br/2360609428984805; https://www.linkedin.com/in/jessica-bisoffi-9b931115b/Este trabalho teve como objetivo verificar a melhoria em resultados de companhias que adotam práticas de Responsabilidade Social Empresarial. Foi embasado em autores que defendem que a obtenção de lucro das empresas deve ser pautada nos objetivos e valores da sociedade e órgãos competentes que a apoiam. Em conjunto com o estudo teórico foi realizada uma análise de indicadores financeiros de empresas socialmente responsáveis para demonstrar a relação entre a prática da Responsabilidade Social Empresarial e o aumento nas receitas das organizações.
- ItemAcesso aberto (Open Access)O trabalho de Assistentes Sociais nas empresas privadas(Universidade Federal de São Paulo, 2023-12-12) Rodrigues, Laryssa Stephany Oliveira [UNIFESP]; Bovolenta, Gisele Aparecida [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/4488256741200083; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Este trabalho de conclusão de curso traz como objeto de análise identificar o papel dos assistentes sociais em empresas privadas. Propôs-se uma pesquisa bibliográfica no intuito de identificar as produções da área e problematizar esse objeto de pesquisa. Historicamente, o assistente social desempenhava o papel de mediador nas relações de trabalho, principalmente nas indústrias, onde a mão de obra era predominantemente formada por indivíduos em situação de exploração no trabalho. Contudo, nos dias atuais, as dinâmicas associadas ao serviço social, embora ainda mantenham seu caráter mediador, estão interligadas a outras demandas institucionais. Isso inclui ações voltadas para a responsabilidade social corporativa e a resposta às novas demandas advindas da tecnologia, como processos automatizados e, consequentemente, a necessidade de capacitação dos trabalhadores.
- ItemAcesso aberto (Open Access)O trabalho sob a ótica das manipuladoras de alimentos de uma unidade hospitalar(Pontifícia Universidade Católica de Campinas, 2009-10-01) Bertin, Cilce Helena Figueiredo Preza [UNIFESP]; Morais, Tania Beninga de [UNIFESP]; Sigulem, Dirce Maria [UNIFESP]; Rezende, Magda Andrade; Universidade Federal de Mato Grosso Faculdade de Nutrição Departamento de Alimentos e Nutrição; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); Universidade de São Paulo (USP)OBJECTIVE: The objective was to analyze how a group of food handlers from a public hospital perceive their professional activities. METHODS: This qualitative research was carried out in a nutrition and dietetic service of a public hospital school in the city of São Paulo. Its development was based on a corpus obtained by doing the focus group technique with 15 employees, of which 8 worked in the milk dispensary and 7 in the dietetic kitchen. The statements were recorded, transcribed and analyzed according to content and social representations. Later, the analysis was validated together with the participants. Socioeconomic status was determined with a self-assessment form. RESULTS: Labor is perceived as crucial for survival and of great social responsibility, in addition to being exhausting. Furthermore, work represents an instance that allows workers to support and relate to each other, although it does not provide the status they believe they deserve. Labor is simultaneously represented as an instance of suffering and support while it is important for themselves and for the whole social group. Meanwhile, supervisors and managers do not seem to notice their difficulties. CONCLUSION: Consequently, the organization of the work needs changes in order to reduce factors that generate fatigue, unhappiness and discouragement among food handlers. Supervisors need to invest more in the implementation of decentralizing and more participative management strategies, respecting, whenever possible, the opinions and individual differences, as well as in the periodical training of the employees.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Voluntariado corporativo no Brasil: adesão e seus impactos(Universidade Federal de São Paulo, 2023-06-27) Oliveira, Iasmin Miranda de [UNIFESP]; Brelàz, Gabriela de [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/5241645954064212; https://lattes.cnpq.br/5330861018374780O voluntariado corporativo é uma prática que está se tornando cada vez mais presente em empresas brasileiras como uma forma de promover a responsabilidade social corporativa e a valorização da imagem da organização perante a sociedade. O objetivo deste trabalho é realizar uma revisão da literatura existente sobre o tema do voluntariado empresarial no Brasil a partir da análise da base de artigos científicos disponíveis no Google Acadêmico de 2001 a 2021. A pesquisa explorou as principais teorias e conceitos relacionados ao voluntariado empresarial, buscando entender as motivações das empresas para a implantação desses programas, bem como os impactos gerados nas comunidades atendidas e nos próprios colaboradores voluntários. Foram também analisados os principais desafios enfrentados pelas empresas na implementação e gestão de programas de voluntariado, com o intuito de identificar boas práticas que possam ser replicadas em outras organizações. Além disso, buscou-se compreender os benefícios e as competências adquiridas pelos participantes de um programa de voluntariado em uma empresa de grande porte do setor automotivo, por meio de entrevistas em profundidade com esses colaboradores. Com base no estudo, conclui-se que a implementação de programas de voluntariado corporativo traz benefícios tanto para as empresas e funcionários quanto para as comunidades atendidas. Os resultados destacam a importância do engajamento das organizações na responsabilidade social e ressaltam a necessidade de uma gestão eficiente para maximizar os impactos positivos do voluntariado.