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- ItemAcesso aberto (Open Access)Community health workers’ knowledge, attitudes, and practices towards epilepsy in Sofala, central Mozambique(IJERPH_MDPI, 2022-11-21) Cumbe, Vasco Francisco Japissane [UNIFESP]; Greene, Claire; Fumo, Afonso Mazine Tiago; Fumo, Hélder; Mabunda, Dirceu [UNIFESP]; Gouveia, Lídia Chaúque [UNIFESP]; Oquendo, Maria A.; Duarte, Cristiane S.; Sidat, Mohsin; Mari, Jair de Jesus[UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/2027679113606570Abstract: Background: Epilepsy is the most common neurological disease in the world, affecting 50 million people, with the majority living in low- and middle-income countries (LMICs). A major focus of epilepsy treatment in LMICs has been task-sharing the identification and care for epilepsy by community health workers (CHWs). The present study aimed to assess the knowledge, attitudes, and practices (KAPs) of CHWs towards epilepsy in Mozambique. Methods: One hundred and thirty-five CHWs completed a questionnaire that included socio-demographic characteristics and 44-items divided into six subscales pertaining to KAPs towards epilepsy (QKAP-EPI) across nine districts of Sofala, Mozambique. The internal consistency was examined to evaluate the reliability of the instrument (QKAP-EPI). The association between sociodemographic variables and QKAP-EPI subscales was examined using linear regression models. Results: The internal consistency was moderate for two subscales (causes of epilepsy, α = 0.65; medical treatment, α = 0.694), acceptable for cultural treatment (α = 0.797) and excellent for 2 subscales (safety and risks, α = 0.926; negative attitudes, α = 0.904). Overall, CHWs demonstrated accurate epilepsy knowledge (medical treatment: mean = 1.63, SD = 0.28; safety/risks: mean = 1.62, SD = 0.59). However, CHWs reported inaccurate epilepsy knowledge of the causes, negative attitudes, as well as culturally specific treatments for epilepsy, such as: “if a person with epilepsy burns when set on fire they cannot be treated”. Knowl- edge about how to manage epileptic seizures varied across the different emergency care practices, from the accurate belief that it is not advisable to place objects in the individual’s mouth during an epileptic seizure, to the wrong perception of the need to hold the person in seizures to control seizures. Heterogeneity in the level of epilepsy knowledge was observed among CHWs, when consid- ering epilepsy according to the local names as treatable (“Dzumba”) and other forms as untreatable (“Nzwiti”). Conclusion: CHWs knowledge of medical treatment and epilepsy safety/risks were adequate. However, information on the causes of epilepsy, stigmatizing attitudes, cultural treatment, and some knowledge of epileptic seizure management were low. These areas of poor knowledge should be the focus of educating CHWs in increasing their ability to provide quality care for patients with epilepsy in Mozambique.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Social enterprises in relationship with a big company as a social innovation driver: the experience of africa innovation challenge participants(Universidade Federal de São Paulo, 2022-08-24) Modé, Carolina Luiza [UNIFESP]; De Souza João, Iraci [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/8881598234090650; http://lattes.cnpq.br/4746859918530283A Inovação Social permite abordar necessidades sociais não atendidas por meio de diferentes tipos de negócios, incluindo empresas sociais. Aproximadamente dois terços dessas últimas estão ativamente engajadas em alguma forma de inovação como produto e/ou serviço. Este estudo combina três temas: inovação social, empresas sociais e grandes negócios, com o objetivo principal de analisar como o relacionamento entre uma grande empresa e empresas sociais pode impulsionar a inovação social em ambas as partes. Três objetivos especificos foram elaborados para atingir o objetivo principal. Para tanto, foi feito um estudo de caso de um programa impulsionador de inovação social de uma grande empresa, programa este denominado Africa Innovation Challenge, que premia e orienta empresas sociais. A metodologia utilizada foi qualitativa, natureza descritiva e exploratória, baseada na análise de conteúdo a partir de entrevistas com três públicos diferentes com questionários semiestruturados. Os resultados foram capturados em quatro categorias – estratégias, ferramentas, relacionamento com stakeholders e oportunidades – e 20 temas. Em todos os públicos entrevistados, ferramentas foi a categoria mais mencionada. Dentro dos temas, os três mais mencionados foram modelos de negócios, problemas sociais e comunidades. Concluiu-se que a grande empresa possui um papel muito importante para o amadurecimento das empresas sociais, assim como pode ser um estímulo à suas inovações sociais. Como exemplo, as empresas sociais participantes do trabalho, puderam usufruir de mentorias, treinamentos, além de utilizarem as instalações internas da grande empresa, como laboratórios, para desenvolverem suas inovações sociais ou aprimorá-las. Do ponto de vista da grande empresa, foi notável dentre os entrevistados a motivação e realização dos funcionários participantes. Este estudo espera envolver mais empreendedores sociais com um material-guia construído, o qual traz dez passos que podem auxiliar a promover a maturidade das empresas sociais e impulsionar a inovação social.