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- ItemAcesso aberto (Open Access)Cursos técnicos concomitante e subsequente do IFSP: olhar do aluno egresso(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2020-05-19) Mendonca, Cibele Aparecida Cardoso [UNIFESP]; Abreu, Claudia Barcelos De Moura [UNIFESP]; Universidade Federal de São PauloThe general objective of the research is to understand, within professional education, the social function of technical courses concomitant and subsequent to high school, having as reference the reports of the graduates of the Technical course in Industrial Automation and Technical in Maintenance and IT Support at IFSP - Guarulhos Campus. With regard to methodological aspects, the research is predominantly qualitative, composed of documentary research and semi-structured interviews. We started with a bibliographic survey and theoretical contextualization to understand the relationship between education and work, the phenomenon of educational duality, the categories social inequality and school differentiation, within the scope of technical vocational education at the secondary level. Documentary research has allowed us to characterize the institution that is the location of the research and the courses, whose graduates are the participants in this study. When collecting data at the institution, we had access to the document “Interview for final delivery of the internship”, which we call questionnaires. After analyzing 272 questionnaires, we separated 182 that corresponded to the graduates from the period 2008 to 2018, being 142 from Automation and 40 from MSI. Of the total graduates, 12 were interviewed, 3 from MSI and 9 from Automation. With the research we were able to show that the majority of the graduates subsequently attended higher education, especially the graduates of the concomitant. Most of them were inserted in the world of work and among the interviewees, all jobs were formal (CLT or public servants with public contracts). There is a strong emphasis on free courses, proximity to homes, quality of the faculty, among others. Thus, we found that technical courses at the secondary level articulated concomitant and subsequent to high school, are necessary, in the current social context. Until we have a society where inserting ourselves early in the world of work is not a matter of survival, we will have to live with this contradiction within technical vocational education at high level, especially in the forms of concomitant and subsequent to high school. This contradiction is between affirming and denying this category of education, denying for understanding that everyone has the right to integral, humanistic training, without duality, but affirming for knowing that everyone needs to have material and objective conditions to guarantee their survival in this society so uneven.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Educação profissional no contexto da reforma do ensino médio: o caso do Instituto Federal de São Paulo(Universidade Federal de São Paulo, 2023-05-30) Soares, Marta Senghi [UNIFESP]; Abreu, Claudia Barcelos de Moura [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/3114393461757020; http://lattes.cnpq.br/7329323767781311Nesse trabalho pesquisamos como o Instituto Federal de São Paulo tem conduzido sua política em relação aos cursos de ensino médio integrado à educação profissional frente à contrarreforma do ensino médio, em implementação no Brasil, a partir da aprovação da Lei n.13.415/2017, e as normas complementares tais como a Base Nacional Comum Curricular e as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. O objetivo foi analisar as formas de interpretação e de apropriação pelo IFSP da Lei nº 13.415/2017, e das regulamentações dela decorrentes, para o Ensino Médio Integrado, considerando o movimento de adesão e resistência. Nossa tese é que, a despeito do discurso retórico em defesa do Ensino Médio integrado, nem sua oferta prioritária, tampouco a perspectiva da politecnia e de escola unitária tem presidido a política, o planejamento e as decisões no IFSP. A pesquisa tem caráter documental e bibliográfica, de abordagem qualitativa. Apresentamos os institutos federais, a centralidade conferida à oferta dos cursos de ensino médio integrado, a expansão das matrículas destes cursos no IFSP e as iniciativas que visavam consolidar essa forma de oferta na instituição. No período posterior ao golpe parlamentar e à proposição da Medida Provisória 746/2006, destacamos a retração da instituição com relação aos objetivos prioritários e seus princípios norteadores. Houve tratativa de parceria para oferta de cursos de formação inicial e continuada pelo IFSP aos estudantes do ensino médio da rede estadual de São Paulo no âmbito do Novotec, para compor o currículo do novo ensino médio. A parceria somente não se concretizou por questões relativas ao contrato. As diretrizes para o ensino médio integrado construídas para o IFSP, Resolução Nº 163/2017 foram adaptadas à Resolução CNE/CP 01/2021 pela Instrução Normativa 06/2021. Nesse quesito temos um forte elemento da contrarreforma sendo incorporado ao IFSP, tendo em vista que os parâmetros da IN 06/2021 foram utilizados para a reformulação feita de forma açodada para os cursos de ensino médio integrado da instituição, concluídos no mês de março de 2023. Os dois principais aspectos são a redução da carga horária destinada à formação geral dos estudantes e a desarticulação entre formação geral e a formação profissional. Precisamos retomar a centralidade do ensino médio integrado no IFSP como tarefa pedagógica e compromisso político.